[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 133-146 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کم‌شنوا و عادی
ملیحه ضیایی 1، سیدموسی طباطبایی2 ، مجتبی رجب پور3
1- دانشگاه پیام نور، سمنان .
2- دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، سمنان .
3- دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (2153 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بازشناسی توانایی هیجان‌ها در دانش‌آموزان عادی، نیمه‌شنوا و ناشنوای 14 تا 20 ساله شهر مشهد انجام شده است. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع علی مقایسه‌ای است. برای انجام این پژوهش تعداد 105 دانش آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای (بر‌حسب جنسیت و معلولیت) انتخاب و در سه گروه 35 نفره عادی، ناشنوا و کم‌شنوا گمارده شدند. در این مطالعه از نسخه تغییر‌یافته آزمون بازشناسی چهره بنتون (1978) استفاده شده است که چهار زیر‌مقیاس غم، خشم، شادی و ترس را می‌سنجد. یافته ها: تحلیل واریانس یک راهه و چند‌متغیره نشان داد که در مولفه­های بازشناسی هیجان شادی فقط بین گروه ناشنوا و گروه عادی تفاوت معنادار وجود دارد. در مولفه­های بازشناسی هیجان خشم، بازشناسی هیجان ترس و بازشناسی هیجان غم و نمره کل بازشناسی هیجان بین گروه عادی با دو گروه کم شنوا و ناشنوا تفاوت معنادار وجود دارد. بین گروه کم شنوا و ناشنوا در هیچکدام از چهار مولفه تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوا در درک و پردازش حالت‌های هیجانی غم، خشم و ترس به دلیل اینکه تشخیص اینگونه هیجان‌ها نیاز به استفاده از بازنمایی‌های ذهنی بیشتری دارد، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: بازشناسی هیجان، تشخیص غم، تشخیص شادی، تشخیص ترس، تشخیص خشم، افراد ناشنوا و کم‌شنوا
متن کامل [PDF 769 kb]   (1008 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/10/2 | انتشار: 1399/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ziaee M, Tabatabaee M, Rajabpoor M. Comparison of Facial Emotion Recognition Ability among Deaf, Semi- deaf and Normal Hearing People. JOEC 2020; 20 (3) :146-133
URL: http://joec.ir/article-1-1066-fa.html

ضیایی ملیحه، طباطبایی سیدموسی، رجب پور مجتبی. مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کم‌شنوا و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :146-133

URL: http://joec.ir/article-1-1066-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645