کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری از راه آموزش بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی
|
زهرا ترازی 1، ملوک خادمی اشکذری1 ، مهناز اخوان تفتی1 |
1- دانشگاه الزهرا |
|
چکیده: (2053 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی همراه با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری بود. 40 دانشآموز با ناتوانی یادگیری 8 تا 12 ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. آموزشهای بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی در 8 جلسه یک ساعته، به سه گروه آزمایش ارائه شد. از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: آموزشهای بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی باعث کاهش معنادار فرسودگی تحصیلی شد. با این تفاوت که برنامه آموزشی بازآموزی اسنادی در کاهش فرسودگی تحصیلی موفقتر از برنامههای آموزشی تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی بود. نتیجهگیری: برنامههای آموزشی که از رویکرد شناختی اجتماعی بندورا برای طراحی بستههای آموزشی بهره میگیرند، تأثیرات معنیدار بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از نتایج پژوهش در طراحی برنامههای آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مؤثر است. |
|
واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری، بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی، حل مسئله شناختی-اجتماعی، فرسودگی تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 936 kb]
(795 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/11 | پذیرش: 1399/5/19 | انتشار: 1399/9/23
|
|
|
|