[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل کمال‎گرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی
محمد شفیعی1، محمد عباسی1، عزت اله قدم پور1
1- دانشگاه لرستان
چکیده:   (1144 مشاهده)
تدوین مدل کمالگرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر‌اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان استان لرستان در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. حجم نمونه به‌صورت در‌ دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمال‌گرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بی‌نظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبک‌های دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبک‌های اقتدار والدینی بوری (1991) بود. داده‌ها با استفاده از رویکرد مدل معادله‌های ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسان‌گیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بی‌نظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمال‌گرایی منفی بود. نتیجه‌گیری: روان‌شناسان می‌توانند با تکیه بر مداخله‌های مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکل‌گیری کمال‌گرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمال‌گرایی منفی را فراهم کنند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: باورهای غیرمنطقی، بی‌نظمی هیجانی، دلبستگی ناایمن، سبک فرزندپروری، کمال‌گرایی
متن کامل [PDF 753 kb]   (677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/26 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Developing the Model of Gifted Students' Perfectionism Based On Insecure Attachment, Parenting Styles, And Irrational Beliefs Mediated By Emotional Dysregulation. JOEC 2022; 22 (1) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1573-fa.html

شفیعی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. تدوین مدل کمال‎گرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :57-68

URL: http://joec.ir/article-1-1573-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645