1- معاونت توانبخشی هلال احمر 2- ولنجک گروه کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی 3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (481 مشاهده)
هدف: تکانشگری، یک عامل تعیینکننده مهم در تفاوتهای شخصیتی، ویژگی تشخیصی در اختلالهای روانشناختی و عامل اساسی و تأثیرگذار در بروز رفتارهای خطرناک است. دوران کودکی مهمترین دورهای است که در آن بیشتر ریشههای اساسی رفتار شکل میگیرد و تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند. دستیابی به یک تعریف دقیق و یکپارچه از تکانشگری براساس علتهای بالقوه از جنبههای مختلف، اولین قدم در یافتن راهحل محسوب میشود. این مطالعه بررسی مهمترین مباحث مربوط به تکانشگری در کودکان است. این مباحث شامل علتها، تعاریف مختلف و تئوریهای مطرح در تکانشگری است. روش: تمام مقالههایدردسترس مربوط به تکانشگری در کودکان به زبان انگلیسی یا فارسی که تا مارس 2020 در پایگاه های الکترونیکی مانند Web of Science،Scopus ، PubMed و OT seekerمنتشر شده بودند، بررسی شده است. یافتهها: از 65 مقاله استخراجشده، 21 مقاله با معیارهای ورود و معیارهای خروج منطبق شدند. براساس CEBM (مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد)، کیفیت مقالههای مطالعهشده، متوسط روبه خوب بود. بعلاوه، مقالهها براساس با معیارهای PEDro متوسط بودند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، به نظر میرسد نقص در برنامهریزی، نقص در توجه به عواقب آینده و سرعت عمل بالا در پاسخ به محرکهای بیرونی و داخلی از دلایل مهم تکانشگری است.