[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 42-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ذهن‌خوانی بر کاهش علایم بیش‌فعالی- نارسایی‌توجه و افزایش ذهن‌خوانی کودکان پسر 10 ساله شهر اصفهان
طیبه اسکندری 1، شعله امیری2 ، حسینعلی مهرابی3
1- کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران (اصفهان)
2- دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1185 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ذهنخوانی بر کاهش علایم نارسایی‌توجه- بیشفعالی کودکان 10 ساله شهر اصفهان با طرح پژوهشی نیمهتجربی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری شامل تمام کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه- بیشفعالی در حال تحصیل در مدارس پسرانه ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود که پس از مصاحبه با معلمان مدارس (تعداد 5 مدرسه) کودکانی که از نظر معلم مشکلات بیشفعالی و نارسایی توجه داشتند، شناسایی شدند که 100 دانش‌آموز بودند، سپس با اجرای برگه ارزیابی علایم مرضی کودکان (CSI-4) بهوسیله معلمان، تعداد 46 دانش‌آموز (از بین 100 نفر) انتخاب شدند، پس از آن با استفاده از آزمون تکالیف باور غلط، 20 نفر از دانش‌آموزان که نمره‌ذهن‌خوانی کمتر از متوسط کسب کردند، بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بر گروه آزمایش 10 جلسه40 دقیقه‌ای آموزش ذهنخوانی اجرا شد. درنهایت با احتساب ریزش آماری، 14 دانشآموز (در هر گروه 7 نفر) در پژوهش باقی ماندند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss-24 به روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهنخوانی باعث کاهش علایم بیشفعالی و نارسایی‌توجه و بهبود ذهنخوانی در کودکان دارای اختلال نارسایی‌‌توجه- بیشفعالی شده است (05/0p<). نتیجه گیری: درنتیجه آموزش ذهنخوانی بهعنوان یکی از زیرمجموعه‌های نظریه شناخت اجتماعی در بهبود علایم نارسایی‌توجه، بیشفعالی و توانایی ذهنخوانی در کودکان کاربرد دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی، ذهن‌خوانی، شناخت اجتماعی.
متن کامل [PDF 1154 kb]   (412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار: 1400/9/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ESKANDARI T, AMIRI S, MEHRABI H. The effect of mind reading training on reducing the symptoms of ADHD and increasing mind reading in 8-9 year old boys in Isfahan. JOEC 2021; 21 (3) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1416-fa.html

اسکندری طیبه، امیری شعله، مهرابی حسینعلی. تأثیر آموزش ذهن‌خوانی بر کاهش علایم بیش‌فعالی- نارسایی‌توجه و افزایش ذهن‌خوانی کودکان پسر 10 ساله شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :31-42

URL: http://joec.ir/article-1-1416-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645