[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 140-127 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونی‌شدۀ ‌دانش‌آموزان دختر دوره اول دبیرستان
مریم شریف منش1 ، امیر قمرانی 2، محمدعلی نادی3 ، ایلناز سجادیان4
1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
2- استادیار دانشگاه اصفهان، گروه کودکان با نیازهای خاص، اصفهان، ایران
3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
4- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (979 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونی‌شدۀ ‌دانش‌آموزان بود روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح ‌پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و دو گروه آزمایشی بود. انتخاب نمونه‌ها هدفمند و انتصاب آنها به گروه‌ها تصادفی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای از بین نواحی شش‌گانه آموزش‌و‌پرورش ناحیه سه شهر اصفهان به‌صورت تصادفی انتخاب و از بین مدارس ناحیه سه، سه مدرسه انتخاب شدند که تعداد ‌دانش‌آموزان 320 نفر بودند. سپس با اجرای سیاهۀ رفتاری کودک آخنباخ بر این ‌دانش‌آموزان و کسب نمرۀ یک انحراف بالاتر از میانگین، در این سیاهه، به روش نمونه‌گیری هدفمند 45 ‌دانش‌آموز انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل (بدون مداخلۀ آموزشی) گمارده شدند. سپس به معلمان گروه‌های آزمایشی آموزش‌های لازم در زمینۀ بار‌شناختی (گروه اول آزمایشی) و فراشناخت (گروه دوم آزمایشی) داده شد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند‌متغیری به دست آمد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت بر کاهش علایم ‌دانش‌آموزان دارای مشکلات درونی‌شده تأثیر داشته است (در زمینۀ تفاوت بین اثربخشی آموزش بارشناختی و آموزش فراشناخت نتایج پژوهش نشان داد که در کاهش علایم ‌دانش‌آموزان دارای مشکلات درونی‌شده، تأثیر آموزش بارشناختی بیشتر بوده است). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود که از آموزش بارشناختی و کاربرد آن در تدریس به‌وسیله معلمان برای کاهش علایم مشکلات رفتاری درونی‌شدۀ ‌دانش‌آموزان استفاده شود. همچنین با توجه به ماهیت سلسله مراتبی آموزش‌های بارشناختی به برنامه‌ریزان آموزشی پیشنهاد می‌شود که استفاده از یافته‌های این پژوهش در جهت تجدید‌نظر در برنامه‌های درسی ‌دانش‌آموزان را مد نظر قرار دهند.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: بارشناختی، فراشناخت، مشکلات رفتاری درونی‌شده.
متن کامل [PDF 1172 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1400/9/27 | انتشار: 1400/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharifmanesh M, ghamarani A, nadi M, Sajjadian I. Comparing the Effect of Cognitive Load and Meta-Cognition Intervention on the Symptoms of Internalized Behavioral Problems in Female First Grade High School Students. JOEC 2021; 21 (4) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1226-fa.html

شریف منش مریم، قمرانی امیر، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونی‌شدۀ ‌دانش‌آموزان دختر دوره اول دبیرستان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :127-140

URL: http://joec.ir/article-1-1226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645