[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 130-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظم دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری
شیدا قربانی1 ، کبری کاظمیان مقدم 2، همایون هارون رشیدی2
1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
چکیده:   (919 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری شهر اهواز در سال 99-1398 بود و نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز با اختلالات یادگیری بود که با روش نمونه‌گیری در‌دسترس و با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را در 8 هفته و 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت کردند. پرسشنامه‌های استفاده‌شده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودآگاهی شناختی ولز و خودنظم‌دهی پنتریچ بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس تک‌‌متغیره، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و سطح معناداری 05/0 تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر خودآگاهی شناختی و خودنظم‌دهی تفاوت معنا‌داری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش خودآگاهی شناختی و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری شد. نتیجه‌گیری: منطبق با یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان راهبردهای فراشناختی را به‌عنوان یک روش کارا برای افزایش خودآگاهی شناختی و خودنظم‌دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری پیشنهاد داد.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: اختلالات یادگیری، خودآگاهی شناختی، خودنظم‌دهی، فراشناخت
متن کامل [PDF 702 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1401/7/22 | انتشار: 1402/7/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghorbani S, Kazemian Moghadam K, Haroon Rshid H I. Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on the Cognitive Self-awareness and Self-regulation of Students with Learning Disorders. JOEC 2023; 23 (2) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1502-fa.html

قربانی شیدا، کاظمیان مقدم کبری، هارون رشیدی همایون. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظم دهی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :119-130

URL: http://joec.ir/article-1-1502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660