1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
چکیده: (919 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظمدهی دانشآموزان با اختلالات یادگیریانجام شد. روش: روش پژوهشنیمهآزمایشیبا طرحپیشآزمونپسآزمونباگروهکنترلبود.جامعهآماریپژوهششامل تمامیدانشآموزان با اختلالات یادگیریشهر اهوازدرسال 99-1398بود ونمونهپژوهششامل30دانشآموز با اختلالات یادگیریبودکهباروشنمونهگیریدردسترسوباتوجهبه ملاکهایورودبهمطالعهانتخابشدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را در 8 هفته و 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. پرسشنامههای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودآگاهی شناختی ولز و خودنظمدهی پنتریچ بود. دادههاباتحلیل کوواریانستکمتغیره، با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 22 و سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیلشدند. یافتهها: یافتهها نشاندادبینگروههایآزمایشوکنترلازنظرخودآگاهی شناختی و خودنظمدهی تفاوتمعناداریوجودداشت (001/0>p). به عبارت دیگر آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش خودآگاهی شناختی و خودنظمدهی دانشآموزان با اختلالات یادگیری شد. نتیجهگیری: منطبق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان راهبردهای فراشناختی را بهعنوان یک روش کارا برای افزایش خودآگاهی شناختی و خودنظمدهیدانشآموزان با اختلالات یادگیری پیشنهاد داد.
ghorbani S, Kazemian Moghadam K, Haroon Rshid H I. Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on the Cognitive Self-awareness and Self-regulation of Students with Learning Disorders. JOEC 2023; 23 (2) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1502-fa.html
قربانی شیدا، کاظمیان مقدم کبری، هارون رشیدی همایون. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودآگاهی شناختی و خودنظم دهی دانشآموزان با اختلالات یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :119-130