Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
19
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامۀ آموزشی دلبستگی-محورِ مادران بر شناخت اجتماعیِ نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
Efficacy of attachment based parent training program on social cognition in adolescents with high function autism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف مطالعۀ حاضر بررسی اثربخشی برنامۀ دلبستگی-محور مادران بر شناخت اجتماعیِ (نظریۀ ذهن عاطفی و شناختی) نوجوانان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالاست.</span></span> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر است.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعۀ آماری شامل تمامی نوجوانان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم و مادران آنان است که در شش ماه دوم سال 1396 به پنج مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره در شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین این افراد 43 زوج مادر و فرزند نوجوان به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (22 نفر) جای داده شدند. برنامۀ دلبستگی-محور طی هشت جلسه و به صورت هفتگی برای مادران گروه آزمایش اجرا شد و مادران گروه کنترل در لیست انتظار جای گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (نظریۀ ذهن عاطفی) و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون باور کاذب سالی-آن (نظریه ذهن شناختی) بود که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط نوجوانان مبتلا به اتیسم تکمیل شدند. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج تحلیل کوواریانس نشان میدهد که برنامۀ دلبستگی-محورِ مادران منجر به افزایش نظریۀ ذهن عاطفی فرزندان مبتلا به اتیسم آنان شده است (25/7=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، 01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، اما اثری بر بعد شناختی نظریۀ ذهن نداشته است </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(53/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، 05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دلایل عمدۀ اثربخشی برنامۀ دلبستگی-محور بر نظریۀ ذهن عاطفی را میتوان مربوط به اثرات این برنامه بر افزایش آگاهی مادر و فرزند از یکدیگر در سطح روانشناختی دانست.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span>
<strong>Objective</strong>: The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of integrated inclusive education and its promotion strategies for the students with special needs in Zanjan and to find the relationship of some factors with their attitudes. <strong>Method: </strong>This study is an applied one, and descriptive-survey and correlational method was used to collect the data. The population consisted of 95 students with special needs who were studying with normal students in ordinary schools. Using <em>Krejcie</em> and Morgan table, 78 people were randomly selected with stratified sampling method based on the type of disability, and their integrated teachers' viewpoints were studied regarding integrated inclusive education program. To collect the data, the questionnaire was used. The questionnaire was designed based on the goals of integrated inclusive education and its content and face validity was confirmed by experts; its overall reliability was 90%. <strong>Results: </strong>The data was analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings showed that was higher than the hypothesized mean. The variables level, base, severity and type of disability didn’t have a significant relationship in achieving the goals of integrated inclusive education, but the variables gender, teachers' attitude towards integrated inclusive education and the role of interface teacher had a significant relationship in achieving the goals of integrated inclusive education, among which the teachers' attitude had also a predictable capability. <strong>Conclusion:</strong> According to the findings, from integrated teachers' viewpoints, integrated inclusive education program has been effective and thestrategies such as changing teachers' attitude towards integrated inclusive education, the use of interface teachers, providing compensatory education by teachers, decreasing the number of students in the classroom, and equipping schools with appropriate facilities can promote integrated inclusive education.
اتیسم, برنامۀ دلبستگی-محور, شناخت اجتماعی, نظریۀ ذهن.
Integrated education, inclusive education, integrated inclusive education, students with special needs
56
45
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-947-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahbobeh
Chinaveh
محبوبه
چین آوه
hivachinaveh@gmail.com
100319475328460013040
100319475328460013040
Yes
Islamic Azad University- Arsanjan Branch
استادیار گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
Mehrnush
Akhlaghi
مهرنوش
اخلاقی
mehr_sun_97@yahoo.com
100319475328460013041
100319475328460013041
No
Islamic Azad University- Arsanjan Branch
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ارسنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان