Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
19
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی قصهدرمانی و درمان رواننمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری خاص
Comparison of the Effectiveness of Narrative Therapy and Psychodrama in the Social Self-Empowerment and Alexithymia of Female Students with Specific Learning Disorders
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">هدف</span></span></strong>: <span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">هدف </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی قصهدرمانی و درمان رواننمایشگری بر خود توانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری خاص </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">بود. <strong>روش</strong>: روش</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">بود. </span></span><a name="_Hlk515881178"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">نمونه مورد مطالعه شامل </span></span></a><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">۴۸</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> نفر از</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> دانشآموزان دختر پایه ششم </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">با اختلال یادگیری خاص بود </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ شاغل به تحصیل بوده و توسط </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮ ﻛﻮدﻛﺎن و </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">، تشخیص داده شده و اختلال آنها تأیید شده است. افراد نمونه به روش</span></span> <span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">تصادفی ساده</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> انتخاب شدند و به صورت تصادفی در </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">سه</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) قرار گرفتند. پس از تکمیل</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> پرسشنامه </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">خودتوانمندسازی اجتماعی</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> و پرسشنامه ناگویی هیجانی ،</span></span> <span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">مداخله <a name="_Hlk533459896">قصهدرمانی برای گروه آزمایشی </a></span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">اول</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> به صورت </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">۱۰جلسه یک ساعت و نیمه و مداخله رواننمایشگری</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> برای گروه آزمایشی دوم به صورت ۸ جلسه ۲ ساعته انجام </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">شد</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">.</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;"> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که در گروههای آزمایشی تحت درمان با قصهدرمانی و رواننمایشگری، میزان خودتوانمندساری اجتماعی و ناگویی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به مقایسه تفاوت میانگین</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">های دو گروه آزمایشی، در افزایش متغیر خودتوانمندسازی اجتماعی</span></span> <span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">و در کاهش متغیر ناگویی هیجانی بیشترین تأثیر مربوط به قصهدرمانی سپس رواننمایشگری است<strong>. نتیجهگیری</strong>: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">قصهدرمانی و </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">رواننمایشگری میتوانند به عنوان </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">مداخلات تکمیلی </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">در </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">جهت </span></span><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 10pt;">کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شوند.</span></span></div>
<br>
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective</span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">: The present study intended to compare the effectiveness </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">of </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">narrative therapy</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> and </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">psychodrama</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> on the s</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ocial self-empowerment</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> and alexithymia of female students with specific learning disorders (SLD). <strong>Method:</strong> A quasi-experimental research design with pretest, posttest, and a control group was employed. </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">The sample included 48 sixth-grade female students with SLD </span></span><span style="font-size:10.0pt;">identified </span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">by Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) and the Colorado Learning Difficulties Questionnaire in 2017-2018. Using simple random sampling, the sample was selected and randomly assigned to three groups (two experimental groups and one control group). After completing the Social Self-Empowerment Questionnaire and </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Alexithymia</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> Questionnaire, the first experimental group received narrative therapy for 10 sessions of 1.5 hours, and the second experimental group received psychodrama for eight sessions of two hours. <strong>Results</strong>: The results demonstrated a significant difference between the experimental groups in terms of social self-empowerment</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> and alexithymia.</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> Comparing the </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">differences between mean scores of the two experimental groups, narrative therapy and psychodrama showed the </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">highest effect </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">on increasing social self-empowerment and decreasing </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">alexithymia, respectively</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Conclusion: </span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">N</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">arrative </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">therapy and </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">psychodrama</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> can be utilized as complementary interventions for ameliorating the psychological problems of female students with SLD.</span></span></div>
: قصهدرمانی, درمان رواننمایشگری, خودتوانمندسازی اجتماعی, ناگویی هیجانی, اختلال یادگیری خاص
Narrative therapy, psychodrama, social self-empowerment, alexithymia, specific learning disorder
27
38
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-938-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahnaz
Alimoradi
مهناز
علی مرادی
alimoradi_mahnaz@yahoo.com
10031947532846009845
10031947532846009845
No
Ministry of Education
وزارت آموزش و پرورش
Shohreh
Ghorban Shiroudi
شهره
قربان شیرودی
shohreshiroudi@gmail.com
10031947532846009846
10031947532846009846
Yes
Azad University
دانشگاه آزاد واحد تنکابن
Javad
Khalatbari
جواد
خلعتبری
javadkhalatbaripsy2@gmail.com
10031947532846009847
10031947532846009847
No
Azad University
دانشگاه آزاد واحد تنکابن
Mohammad Ali
Rahmani
محمدعلی
رحمانی
rahmanima20@gmail.com
10031947532846009848
10031947532846009848
No
Azad University
دانشگاه آزاد واحد تنکابن