<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Journal of Exceptional Children</title>
<title_fa>فصلنامه كودكان استثنايي</title_fa>
<short_title>JOEC</short_title>
<subject>Literature &amp; Humanities</subject>
<web_url>http://joec.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>1</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>admin</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1682-6612</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online></journal_id_issn_online>
<journal_id_pii>2</journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.52547/joec</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid>14</journal_id_sid>
<journal_id_nlai>4</journal_id_nlai>
<journal_id_science>13</journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1398</year>
	<month>5</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2019</year>
	<month>8</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>19</volume>
<number>2</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه، مداخله مکمل‌های غذایی و ترکیب این دو بر بهبود توجه و نشانگان رفتاری اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی</title_fa>
	<title>Effectiveness of Computer-Based Cognitive Training, Nutritional Supplementation, and Both on Attention and Behavioral Symptoms of Children with ADHD</title>
	<subject_fa>تخصصي</subject_fa>
	<subject>Special</subject>
	<content_type_fa>كاربردي</content_type_fa>
	<content_type>Applicable</content_type>
	<abstract_fa>&lt;b&gt;&lt;span dir=&quot;RTL&quot; lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size:10.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:107%&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:&amp;quot;B Nazanin&amp;quot;&quot;&gt;هدف&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span dir=&quot;RTL&quot; lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size:10.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:107%&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:&amp;quot;B Nazanin&amp;quot;&quot;&gt;: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه&#8204;ای، درمان با مکمل&#8204;های غذایی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود توجه و نشانگان رفتاری کودکان کم&#8204;توجه-بیش&#8204;فعال انجام گرفته است. &lt;b&gt;روش&lt;/b&gt;: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس&#8204;آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل همه مدارس ابتدایی دخترانه مناطق چندگانه تهران (سال ۹۷-۹۶) است که با استفاده از روش نمونه&#8204;گیری خوشه&#8204;ای چند مرحله&#8204;ای از بین آنها، چهار مدرسه انتخاب شده است. ۶۶ کودک کم&#8204;توجه-بیش&#8204;فعال شناسایی شدند که ۵۲ نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و در چهار گروه آزمایشی و گواه (۱۳ نفر در هر گروه) جای&#8204;دهی شدند. به منظور تشخیص اختلال کم توجهی-بیش&#8204;فعالی از پرسش&#8204;نامه اسنپ-۴ و مصاحبه بالینی و برای کنترل هوش از آزمون ریون استفاده شده است. شرکت کنندگان از نظر سن، هوش و شدت علایم اختلال کم&#8204;توجهی-بیش&#8204;فعالی در چهار گروه همتاسازی شدند. گروه اول ۲۲ جلسه بازتوانی شناختی رایانه&#8204;ای با استفاده از نرم&#8204;افزار کاپیتان لاگ دریافت کرد، گروه دوم به مدت چهار ماه مکمل&#8204;های روی، ویتامین ب-6 و امگا-۳ (متناسب با وزن&#8204;شان) دریافت کردند و گروه سوم در فاز اول به مدت دو ماه مکمل&#8204;های نامبرده را دریافت نمودند سپس ۱۵ جلسه بازتوانی شناختی رایانه&#8204;ای برای ایشان اجرا شد. داده&#8204;های پژوهش با کمک فرم والدین پرسش&#8204;نامه نقاط ضعف و قدرت و آزمون عملکرد پیوسته جمع آوری شد. &lt;b&gt;یافته&#8204;ها&lt;/b&gt;: نتایج با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته&#8204;های به دست آمده نشان داد که گروه&#8204;های با مداخله بازتوانی شناختی رایانه&#8204;ای، مکمل&#8204;های غذایی و ترکیب آن دو در زمینه توجه و نشان&#8204;های رفتاری نسبت به گروه کنترل پیشرفت معناداری داشته&#8204;اند، اما بین گروه&#8204;های مداخله&#8204;ای تفاوت معناداری دیده نشده است. اندازه اثر در خرده مقیاس نشانه&#8204;های رفتاری (۵۱/۰) و بیشترین اندازه اثر در خرده&#8204;مقیاس&#8204;های توجه، مربوط به پاسخ صحیح (۸۵/۰)&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt; &lt;span dir=&quot;RTL&quot; lang=&quot;FA&quot; style=&quot;font-size:10.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:107%&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:&amp;quot;B Nazanin&amp;quot;&quot;&gt;بوده است. &lt;b&gt;نتیجه&#8204;گیری:&lt;/b&gt; می&#8204;توان از بازتوانی شناختی رایانه&#8204;ای و مکمل&#8204;های غذایی برای ارتقای عملکرد توجه و نشانه&#8204;های رفتاری در کودکان کم&#8204;توجه-بیش&#8204;فعال استفاده کرد.&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;</abstract_fa>
	<abstract>&lt;b&gt;&lt;span style=&quot;font-size:10.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:107%&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:&amp;quot;Times New Roman&amp;quot;,serif&quot;&gt;Objective&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/b&gt;&lt;span style=&quot;font-size:10.0pt&quot;&gt;&lt;span style=&quot;line-height:107%&quot;&gt;&lt;span style=&quot;font-family:&amp;quot;Times New Roman&amp;quot;,serif&quot;&gt;: The aim of this study was to compare the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation training (CRT), nutritional supplementation, and both on the attention and behavioral symptoms of children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). &lt;b&gt;Method&lt;/b&gt;: The design was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population consisted of all primary-school girls in Tehran during the academic year 2017-2018. Four schools were selected via multistage cluster sampling, 66 children with ADHD were identified, and 52 eligible ones were selected and assigned to three experimental groups and a control group (13 each). SNAP-IV and clinical interviews were employed to diagnose ADHD, and Raven&amp;rsquo;s Progressive Matrices was conducted to control the participants&amp;rsquo; intelligence. The participants were matched in terms of age, IQ, and gravity of ADHD symptoms. In Group 1, 22 45-minute sessions of cognitive rehabilitation were offered using Captain&amp;rsquo;s Log software. Group 2 received zinc (1 mg/kg/day), vitamin B6 (0.6 mg/kg/day) and omega-3 (250 mg/day) for four months. Group 3 received the same amount of the nutritional supplements but for two months, and then 15 sessions of cognitive rehabilitation. Data were collected via the parent form of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and the continuous performance test (CPT). &lt;b&gt;Results&lt;/b&gt;: Data were analyzed by MANCOVA. Results showed an increased mean for behavioral symptoms and the attention score in intervention groups compared to the control group. However, there was no significant difference in the attention score and behavioral symptoms among the intervention groups. The effect size was shown to be 0.51 in behavioral symptoms, and the maximum effect size was 0.85 in the correct response of the attention subscale. &lt;b&gt;Conclusion&lt;/b&gt;: It is recommended that CRT and nutritional supplementation be used for improving the attention and behavioral symptoms of children with ADHD.&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/span&gt;</abstract>
	<keyword_fa>اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی, بازتوانی شناختی رایانه‌ای, مکمل‌های غذایی, درمان ترکیبی</keyword_fa>
	<keyword>Attention-deficit/hyperactivity disorder, Computer-based cognitive rehabilitation training, Nutritional supplementations, Combined intervention</keyword>
	<start_page>35</start_page>
	<end_page>42</end_page>
	<web_url>http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-892-1&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>Siavash</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Talepasand</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سیاوش</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>طالع پسند</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>stalepasand@semnan.ac.ir</email>
	<code>100319475328460013739</code>
	<orcid>100319475328460013739</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation>Semnan University</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه سمنان</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Mina</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Barzegar</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مینا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>برزگر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mina.barzegar@semnan.ac.ir</email>
	<code>100319475328460013740</code>
	<orcid>100319475328460013740</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Semnan University</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه سمنان</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Esaac</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rahimian boogar</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>اسحق</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رحیمیان بوگر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>e_rahimian@semnan.ac.ir</email>
	<code>100319475328460013741</code>
	<orcid>100319475328460013741</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Semnan University</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه سمنان</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
