Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی تاب آوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری
A comparison of Resiliency, Hardness, Academic Achievement, and academic procrastination in students with and without learning disabilities
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر باهدف مقایسهی تابآوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. <strong>روش: </strong>جامعه آماری دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری شهرستان ارومیه میباشند. 60 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه سخت رویی و ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات تابآوری (<span dir="LTR">F=16/38</span>)، سخت رویی (<span dir="LTR">F=63/78</span>) و پیشرفت تحصیلی (<span dir="LTR">F=77/04</span>) در دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری است و اهمالکاری تحصیلی (<span dir="LTR">F=59/23</span>) بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری و سخت رویی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
<strong>Objective</strong>: The present study aimed at comparing resilience, hardiness, academic achievement and academic procrastination in students with and without learning disabilities. <strong>Method</strong>: The statistical population is the students with and without learning disabilities in Urmia. 60 students with and without learning disabilities were selected as a sample of the study by random cluster sampling (multi-stage sampling). To do this research, academic procrastination questionnaires, resiliency questionnaire, academic achievement, and tough questionnaires were used. Data were analyzed using a descriptive index and multivariate analysis of variance (MANOVA). <strong>Results</strong>: The results of the multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between two groups of students with and without learning disability. The average score of resiliency (F = 16.68), hardiness (F = 63.68) and academic achievement (F = 77/04). In students with disabilities, learning is more than students with learning disabilities and academic failure (F = 23.59) is significantly higher in students with learning disabilities than normal students. <strong>Conclusion</strong>: The results of this study indicate the negative effects of learning disability on academic achievement variables, resilience and hardiness and academic achievement of students with learning disabilities.
تاب آوری, سخت رویی, پیشرفت تحصیلی, اهمالکاری تحصیلی, ناتوانی های یادگیری.
Resilience, Harsh Attitudes, Educational Progress, Educational Procrastination, Learning Disabilities.
102
91
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-858-1&slc_lang=fa&sid=1
Azim
Omidvar
عظیم
امیدوار
azim_omidvar@yahoo.com
100319475328460013226
100319475328460013226
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Ramin
Gharibzadeh
رامین
غریب زاده
ramingharibzadeh71@gmail.com
100319475328460013227
100319475328460013227
Yes
دانشگاه محقق اردبیلی
Bahareh
Azizinejad
بهاره
عزیزی نژاد
bahareh19@gmail.com
100319475328460013228
100319475328460013228
No
دانشگاه پیام نور ارومیه