Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
18
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی دو روش توانبخشی شناختی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
Effectiveness of Cognitive Rehabilitation of Verbal and Visuospatial Working Memory in Improving the Mathematical Performance of Students with Dyscalculia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دو روش توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداریـفضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی است. <strong>روش</strong>: گروه نمونه پژوهش، 30 نفر از دانش­آموزان</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> دختر پایه سوم ابتدایی بودند که مطابق با معیارهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">DSM5</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، اختلال یادگیری ریاضی داشتند که به طور هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه توانبخشی حافظه کاری کلامی، توانبخشی حافظه کاری دیداری-فضایی و گروه گواه (در لیست انتظار) جایگزین شدند. پس از شناسایی دانش­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، آزمون­های ریاضیات ایران کی­مت، آزمون حافظه کاری کلامی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">n-back</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و حافظه کاری دیداریـفضایی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">n-back</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در سه گروه انجام شد. در دو گروه آزمایش، مداخله شناختی حافظه کاری به صورت 20 جلسه 45 دقیقه­ای انجام شد. پس از اتمام دوره مداخله، پس آزمون و به فاصله یک ماه پس از پایان مداخله، پیگیری انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. <strong>یافته­ها</strong>: یافته­ها حاکی از آن بود که هر دو روش مداخله می­توانند نمرات عملکرد ریاضی دانش­آموزان را به طور معناداری افزایش دهند. بنابراین، روش­های توانبخشی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی در بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان تأثیرگذار هستند. <strong>نتیجهگیری</strong>: بر این اساس می­توان نتیجهگیری کرد که مداخلاتی که به منظور توانبخشی حافظه کاری به کار می­روند، می­توانند بهعنوان مداخلات تکمیلی در بهبود مشکلات دانش­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شوند. </span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective</span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">:</span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">The present study was conducted to study the effectiveness of cognitive rehabilitation of verbal and visuospatial working memory in improving the mathematical performance of students with dyscalculia. <strong>Method:</strong> This research was a quasi-experimental study with experimental and control groups.</span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">The sample included 30 3<sup>rd</sup>-grade female students suffering from dyscalculia, selected using purposive sampling and classified into three groups through random assignment: verbal working memory rehabilitation, visuospatial working memory rehabilitation, and control group (n=10 each). The sample was selected on the basis of DSM-5 criteria, the Wechsler Intelligence Scale for Children, Assessment of Persian Reading Ability (APRA) Test, and Child Symptom Inventory-4 (CSI-4). After conducting KayMath Mathematics Test and n-back verbal and visuospatial working memory tests in all groups, one group received verbal working memory intervention and the other one received visuospatial working memory intervention for 20 sessions of 45 minutes each. At the end of the interventions and one month later (follow-up), mathematical performance and verbal and visuospatial working memory were assessed again in all groups.<strong> Results</strong>: The results indicated that both verbal and visuospatial working memory interventions significantly increased the scores of students’ mathematical performance. <strong>Conclusion: </strong>Based on findings, interventions conducted for working memory rehabilitation can be used as complementary interventions to resolve the problems of students with dyscalculia.</span></span></div>
توانبخشی شناختی, حافظه کاری کلامی, حافظه کاری دیداریـفضایی, اختلال یادگیری ریاضی
Cognitive rehabilitation, verbal working memory, visuospatial working memory, dyscalculia
5
22
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-631-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyedeh Sara
Aghaei Sabet
سیده سارا
آقایی ثابت
s.aghaei@student.alzahra.ac.ir
100319475328460011390
100319475328460011390
No
Alzahra University
دانشگاه الزهرا
Shokouh alsadat
banijamali
شکوه السادات
بنی جمالی
drbanijamali@alzahra.ac.ir
100319475328460011391
100319475328460011391
Yes
Alzahra University
دانشگاه الزهرا
Gholamreza
Dehshiri
غلامرضا
دهشیری
dehshiri.ghr@alzahra.ac.ir
100319475328460011392
100319475328460011392
No
Alzahra University
دانشگاه الزهرا