Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
16
4
online
1
fulltext
fa
رابطه عزتنفس و تابآوری با مؤلفههای خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی
The Relationship between Self-esteem and Self-resilience with Physical Self-concept in Students with Physical Disabilities
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف این پژوهش بررسی رابطه عزتنفس و تابآوری با مؤلفههای خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی است. </span></span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و در زمره روش توصیفی- همبستگی است.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی شهرستان شیروان است که تعداد آنها 35 نفر و نمونه طبق فرمول کوکران 30 نفر است. دادههای این پژوهش توسط سه پرسشنامه استاندارد اسمیت (1967)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> با ضریب آلفای کرونباخ</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(88/0=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">α</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)،</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> تابآوری کانر- دیویدسون (2003) با </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ضریب آلفای کرونباخ (89/0=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">α</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">خودپنداره بدنی مارش و همکاران (</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">1994</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) با ضریب آلفای کرونباخ </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(872/0=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">α</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) جمعآوری شده است</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> <strong>یافتهها:</strong> پژوهش دارای سه فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی بود که جهت آزمون فرضیههای تحقیق، از روش آماری رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که عزتنفس و تابآوری نمیتواند خودپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان را پیشبینی کند. فرضیه اصلی دوم پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین عزتنفس و خودپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان نیز مورد پذیرش قرار نگرفت. فرضیه اصلی سوم پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین تابآوری و خودپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان مورد پذیرش قرار نگرفته و رد شد. فرضیه فرعی اول پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین بُعد عمومی عزتنفس و خودپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان رد شد. فرضیه فرعی دوم نشان داد بعد خانوادگی عزتنفس قادر به پیشبینی خودپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان نیست. در مورد فرضیه فرعی سوم نتایج نشان داد، همبستگی بین خودپنداره و عزتنفس اجتماعی از نظر آماری معنادار نیست و در مورد فرضیه فرعی چهارم نیز نتایج نشان میدهد بُعد آموزشگاهی عزتنفس قادر به پیشبینی خوپنداره بدنی دانشآموزان ناتوان نیست. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتیجهای که از این تحقیق گرفته میشود این است که عزتنفس و تابآوری نمیتواند خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی را پیشبینی کند.</span></span></span>
<p><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> This study examined the relationship between self-esteem and self-resilience with physical self-concept</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> in students with physical disabilities</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Method</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">:</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> This is a fundamental study in terms of objective and descriptive-analytic one in terms of method</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> The target population included all students with disabilities in Shirvan, 35 students in total, and according to Cochran's formula, the sample must be consisted of 30 students. The data in this study was collected by three questionnaires, i.e. standard questionnaire of Smith (1967), with Cronbach's alpha coefficient (α) of 0.88, Conner-Davidson resiliency questionnaire (2003), with Cronbach's alpha coefficient of 0.89, and physical self-concept of Marsh et al. (1994), with Cronbach's alpha coefficient of 0.872. </span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Finding:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> The study has three main hypotheses and four secondary hypotheses, and in order to test the hypotheses, multivariate regression method was used</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Result</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">: The results showed that self-esteem and </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">self-resilience</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> cannot predict the self-concept of </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">students with physical disabilities</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. The second hypothesis of the study, i.e. the relationship between physical self-esteem and self-concept of </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">students with physical disabilities</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> was not accepted either</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">The third hypothesis regarding the relationship between </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">self-resilience</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> and physical self-concept of such students also was rejected. The first sub-hypothesis regarding the relationship between general aspect of self-esteem and the self-concept was also rejected</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. It was also shown that </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">second sub-hypothesis regarding that family aspect of self-esteem can predict the self-concept was not acceptable. The third and fourth sub-hypotheses, regarding social and educational aspects of self-esteem also had no statistically significant correlation with physical self-concept</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Conclusion</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">: It is concluded that </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">self-esteem and </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">self-resilience</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"> cannot predict the self-concept of </span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">students with physical disabilities.</span></span></p>
<pre>
</pre>
<pre>
</pre>
<pre>
</pre>
عزتنفس, تابآوری, خودپنداره بدنی, دانشآموزان دارای ناتوانی
Self-esteem, Self- resilience, Body image, Students Physical Disabilitiy
63
78
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-75-1&slc_lang=fa&sid=1
معصومه
کرامتی
masoomeh.keramati@yahoo.com
10031947532846005628
10031947532846005628
Yes
مجتمع آموزش عالی اسفراین
شهناز
پاینده فر
zkaramati@yahoo.com
10031947532846005629
10031947532846005629
No
دانشگاه ازاد اسلامی قوچان