Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
17
3
online
1
fulltext
fa
مقایسۀ افسردگی و اضطراب دانشآموزان با آسیب بینایی در موقعیتهای آموزشی روزانه و شبانهروزی
Comparison of Depression and Anxiety among Students with Visual Impairment in Day and Boarding Schools
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: بینایی، نقش مهمی در فرایند رشد انسان ایفا میکند و موقعیتهای آموزشی مجزا یا تلفیقی در فرایند آموزش، پیامدهای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گ</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">وناگونی به دنبال دارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان با آسیب بینایی در موقعیتهای آموزشی روزانه و شبانهروزی است. <strong>روش</strong>: جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان نابینای دبیرستانی در شهر تهران بود که تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. از بین دانشآموزان مذکور 80 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و در چهار گروه بیست نفری (دو گروه دختر و دو گروه پسر) قرار گرفتند که نیمی از آنان بهطور روزانه و بقیه به صورت شبانهروزی به تحصیل اشتغال داشتند. در این پژوهش علّی- مقایسهای، برای سنجش میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان با آسیب بینایی به ترتیب از پرسشنامههای افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر استفاده شد. به منظور بررسی تأثیر موقعیت آموزشی (روزانه و شبانهروزی) بر میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان مورد مطالعه از روش تحلیل واریانس دوعاملی و برای سنجش میزان پیشبینی از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج حاصل حاکی از میزان افسردگی کمتر و اضطراب بیشتر در دانشآموزان دبیرستانهای شبانهروزی بود، در حالی که تفاوتهای جنسیتی از نظر میزان افسردگی و اضطراب معنادار نبود. همچنین یافتههای بهدست آمده گویای وجود رابطۀ منفی بین مدت زمان اقامت در دبیرستان شبانهروزی و افسردگی دانشآموزان نابینا بود. <strong>نتیجهگیری</strong>: </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نظر به اینکه میزان افسردگی و اضطراب دانشآموزان مورد مطالعه در </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">موقعیتهای آموزشی روزانه و شبانهروزی بهطور معناداری متفاوت بود، بنابراین از نتایج این پژوهش میتوان برای ارتقای سلامت روانی آنان استفاده کرد.</span></span></p>
<p><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective</span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">: Vision plays an essential role in the process of development. Also, segregated and integrated educational settings have different educational outcomes. The present study compared the level of depression and anxiety among students with visual impairment in day and boarding schools. <strong>Method</strong>: The statistical population consisted of all blind high school students in Tehran, Iran, covered by the Special Education Organization. Eighty students were selected as the sample and assigned to four groups of 20 (two female and two male groups). Half of the participants studied in day high schools and the other half in boarding high schools. In this causal-comparative study, Beck's Depression Inventory and <em>Spielberger’s</em> State–Trait A</span><em>nxiety Inventory</em> (STAI) were employed to measure the level of depression and anxiety of blind students. </span>Two-way ANOVA was used in order to investigate the effect of educational setting (day versus boarding school) on the students’ level of depression and anxiety. To measure the predictive power of variables, multivariate regression analysis was run. <strong>Results</strong>: The results revealed that students of boarding schools were less depressed and more anxious, while gender differences were non-significant in terms of depression and anxiety. Moreover, findings indicated a negative relationship between the duration of residence in boarding schools and the blind students' level of depression. <strong>Conclusion</strong>: Since the levels of depression and anxiety between two groups of students in day and boarding schools were significantly different, the results of the present study can be used to improve the mental health of students with visual impairment.<br>
</p>
ا افسردگی, اضطراب, دانشآموزان با آسیب بینایی, موقعیت آموزشی
Depression, Anxiety, Students with visual impairment, Educational setting
41
52
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-58-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Beh-Pajooh
احمد
بهپژوه
ahmad.behpajooh@gmail.com
10031947532846005442
10031947532846005442
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Sogand
Ghasem Zade
سوگند
قاسم زاده
s_gh_psy@yahoo.com
10031947532846005443
10031947532846005443
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Hamdollah
Khaje Hosseini
حمدالله
خواجه حسینی
behpajooh@ut.ac.ir
10031947532846005444
10031947532846005444
No
University of Tehran
دانشگاه تهران