Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
17
1
online
1
fulltext
fa
مقایسۀ خلاقیت حرکتی در کودکان تیزهوش، با کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی
A Comparison of Creative Movement among Gifted, Learning Disordered and Normal Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش حاضر با هدف شناسایی تفاوت خلاقیت حرکتی در کودکان تیزهوش، اختلال یادگیری و عادی انجام شده است. <strong>روش: </strong>روش پژوهش از نوع توصیفی علّی- مقایسهای است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ اول تا سوم دبستان شهر تهران است. با روش نمونهگیری هدفمند 24 دانشآموز عادی و 23 دانشآموز تیزهوش با اجرای آزمون وکسلر از مدارس و 27 دانشآموز با اختلال یادگیری با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری انتخاب شدند. سپس آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس اجرا شد. <strong>یافتهها: </strong>نتایج آماری نشان داد که بین سه گروه کودکان تیزهوش، با اختلال یادگیری و عادی در شاخص خلاقیت حرکتی تفاوت وجود دارد و میانگین خلاقیت حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بهطور معناداری از کودکان عادی و تیزهوش پایینتر است و نتایج با سطح اطمینان 95</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">%</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نشان داد که مقیاسهای سیالی و تخیل در کودکان با اختلال یادگیری بهطور معناداری از کودکان تیزهوش و عادی پایینتر است، ولی در مقیاس ابتکار در بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج تحقیق و عملکرد بهتر گروه تیزهوش و عادی در آزمون خلاقیت حرکتی، به منظور تسریع در شناخت به موقع کودکان با اختلال یادگیری میتوان از این آزمون استفاده کرد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective</span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">: The present study was conducted to identify the difference among three groups of children: gifted, normal and those with learning disorders in terms of creative movement. <strong>Method:</strong> In this study, casual-comparative research method was applied and seventy-four girl students all doing first to third grade of elementary schools in Tehran made the statistical population of this research. Among this population, twenty-four normal students, and twenty-three gifted ones were selected from schools through administrating Wechsler test and twenty-seven students with learning disorders were selected from special centers. Then, Torrance's Thinking Creatively in Action and Movement was conducted.<strong> Results</strong>: The statistical results indicated that there was a significant difference in creative movement scale among three groups of gifted, normal and learning disordered children. As far as creative movement was concerned, the average performance of children with learning disorders was significantly lower than the average performance of the normal and the gifted ones. Moreover, results with significance of p≤0.05 indicated that fluidity and creative imagination scales in children with learning disorders were significantly lower than those in the other two groups. However, no significant difference was observed among the three groups of children in creative movement scale. <strong>Conclusion:</strong> According to the findings of the research, Torrance's Thinking Creatively in Action and Movement (TCAM) can be used to quick identification of children with learning disorders.</span></span><br>
خلاقیت, خلاقیت حرکتی, تیزهوش, اختلال یادگیری
Creativity, Creative movement, Gifted, Learning disorder
83
96
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-66-1&slc_lang=fa&sid=1
mona
lari lavasani
منا
لاری لواسانی
m_lavasani214@yahoo.co
10031947532846005540
10031947532846005540
Yes
alame university
دانشگاه علامه طباطبایی
janet
hashemi azar
ژانت
هاشمی آذر
psy_janazar@yahoo.com
10031947532846005541
10031947532846005541
No
alame university
دانشگاه علامه طباطبایی
shahla
pezeshk
شهلا
پزشک
shpezeshk@gmail.com
10031947532846005542
10031947532846005542
No
alame university
دانشگاه علامه طباطبایی