Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1381
6
1
gregorian
2002
9
1
2
2
online
1
fulltext
fa
آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری
The Compurative Education of the Behavior Disordered Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">طیف وسیعی از کودکان استثنایی، کودکان دارای اختلالات رفتاری هستند. اینها کودکانیاند که به دلیل آشفتگیهای هیجانی، دچار تضاد میشوند. در نتیجه نیاز به آموزش ویژه دارند. صرفنظر از علل مختلف اختلالات رفتاری، با توجه به پیامدهایی که در خانواده، مدرسه و جامعه دارد، متخصصان و متولیان امور آموزشی درصدد ابداع و اعمال روشهای مختلف آموزشی و درمانی آن برآمدند. روشهای آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلالات رفتاری دامنهای از دارودرمانی، رفتار درمانی شناختی و ... را شامل میشود. در این مقاله طرح روشهایی مدنظر است که بیشتر بعد آموزشی و تربیتی دارد. در بین روشهای تربیتی مختلف، روشهایی همچون آموزش والدین، ایفای نقش، حل مسئله (مسئله گشایی) و آموزش مهارتهای اجتماعی بیشتر مدنظر است. در این مقاله سعی شد برخی از این روشها به صورت واقعی و میدانی تشریح گردد. هدف دیگر مقاله حاضر، توصیف نحوه به کارگیری روشهای آموزشی کودکان دارای اختلالات رفتاری در کشورهای مختلف است. با توجه به محدودیتهای موجود، سعی گردید این مهم در برخی از کشورها بررسی گردد. در بحث تطبیق روشها، مهمترین پژوهشهایی که در داخل صورت گرفته، مطرح شد. در پایان به بحث و بررسی روشهای مختلف باتوجه به الگوهای نظری گوناگون و دورنمای آینده آن از دو بعد موضوع و روش شناختی اشاره گردید. </span></span>
The behavior disorders, with whatever etiology, have such consequences on family, school and society that have called the attention of specialists and educationalists for improving educational and remedial techniques. These techniques fall in the wide range of medical, behavioral and cognitive therapies. This article brings forth the techniques with educational tendencies, among which we are most concerned with parent - education, role - playing, problem – solving and social skills. This article is also aimed at covering the issue of the application of these techniques in some countries. The findings of some important researches in the country have also been cited. In the final part, different techniques have been discussed theoretically and their future perspective noted.
اختلالات رفتاری, روشهای آموزشی, آموزش و پرورش تطبیقی
behavior disorders, educational techniques, comparative education
107
134
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-325&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Zare
حسین
زارع
Zareho@yahoo.com
10031947532846007292
10031947532846007292
Yes
Payame Nour University
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Tooraj
Hashemi
تورج
هاشمی
10031947532846007293
10031947532846007293
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز