Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1381
11
1
gregorian
2003
2
1
2
4
online
1
fulltext
fa
رابطه ظرفیت عملیاتی با تحول اخلاقی در کودکان کمتوان ذهنی خفیف
An Investigation on Psychological Development in Mild Mentally Retarded Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:14.0pt;">تحقیق حاضر با هدف تبیین ویژگیهای کودکان کمتوان ذهنی خفیف، متغیرهای ظرفیت عملیاتی و قضاوت اخلاقی را مطالعه کرده است. برای این پژوهش، 60 کودک کمتوان ذهنی خفیف (30 دختر و 30 پسر) پایه سوم ابتدایی از مناطق آموزش و پرورش شمال تهران با روش نمونهبرداری نظامدار انتخاب شدند. آنان با روش بالینی و استفاده از آزمونهای عملیاتی (کمیت ماده، درون گنجی طبقات و دیدگاهها) و داستانهای قضاوت اخلاقی (دروغ، خسارت مادی و دزدی) مورد سنجش قرار گرفتند. دادههای کمّی با استفاده از مشخصههای آمار توصیفی، مقایسه تفاوت میانگینهای دوجنس و تعیین ضریب همبستگی پیرسون مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده مشخص میسازد که این کودکان سن تقویمی بالایی برای دستیابی به مفاهیم مورد سنجش ابزارهای اندازهگیری در مقایسه با کودکان عادی در پژوهشهای قبلی دارند. میزان موفقیت این کودکان با افزایش سن تقویمی کاهش یافته است. آنان در کسب این مفاهیم تأخیر دارند. تأخیرها و توقفها برای این کودکان، نارسایی در ظرفیت عملیاتی و تعادل ناتمام و تزلزل در این دوره به همراه آورده است. تعداد اندکی از کودکان به طرازهای عملیات عینی این کیفیت تحول رسیدهاند. این کیفیت تحول نمایانگر گسستگی و جدایی میان این ابعاد در رفتار نیست، زیرا میان ظرفیت عملیاتی با تحول اخلاقی ارتباط ضعیفی مشاهده شد که بیانگر آن است که دو بعد مذکور به موازات هم رشد مییابند. علاوه بر این در میان دختران و پسران این گروه تفاوت چندانی دیده نشد.</span></span></span>
This research aims to explain some characteristics of mild mental retardation through studying variables of operational capacity and moral judgment. To achieve this goal, 60 children (30 boys & 30 girls) with mild mental retardation were selected through systematic sampling method. All subjects were students of third grade in north educational districts of Tehran. They were assessed utilizing clinical methods, operational tests and moral judgment stories. Indexes of descriptive statistics, comparison of means for the two genders and Pearson's correlation coefficient were used to analyze the obtained data. The results indicated that, mentally retarded children, acquire the assessed concepts in a higher chronological age in comparison with their normal peers. Their success in this domain decreases with the increase of chronological age. In other words, they lag in acquisition of these concepts. Mentally retarded children's delay and inertia lead to their failure in operational capacity, and thus defective balance in this period. Only a few of these children are able to acquire the standards of this quality of development, this condition is not characterized by dissociation between aspects of moral judgment and operational capacity. These aspects have a parallel development and there is no remarkable difference between two sexes in these domains.
کمتوان ذهنی, ظرفیت عملیاتی, تحول اخلاقی
Mentally retarded Operational capacity, Moral Judgment.
399
422
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-318&slc_lang=fa&sid=1
Batool
Akhvirad
بتول
اخویراد
a_akhavirad1338@yahoo.com
10031947532846007322
10031947532846007322
Yes
The Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها