Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1387
6
1
gregorian
2008
9
1
8
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارسانویس
Impact of Teaching Cognitive Strategies on Academic Achievement in Students with Dysgraphia
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL"><strong>هدف</strong>: هدف این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نارسایی ویژه در یادگیری در زمینه بیان نوشتاری است. <strong>روش</strong>: جامعه آماری شامل 480 دانشآموز نارسانویس از 30 مدرسه در شهر ایلام است که از میان آنها 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدهاند. گروه آزمایش طی 25 جلسه راهبردهای شناختی را با استفاده از مدل انگلرت در پنج مرحله مجزا که به منظور تحلیل بیان نوشتاری تهیه شده بود، دریافت کردند. از آزمون پیشرفت تحصیلی فارسی دوره ابتدایی, خرده آزمون خواندن و نوشتن, آزمون تحلیل نوشتاری به منظور تشخیص مشکلات خواندن و نوشتن دانش آموزان و از آزمون راتر به منظور بررسی مشکلات عاطفی و رفتاری جهت همتا کردن دانشآموزا ن استفاده شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی در بهبود و کاهش اختلال مؤثر بود و تفاوت بین گروه آزمایش و گواه معنادار است. <strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> نتایج نشان داد که گروه آزمایش عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به گروه گواه دارد، اما بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری در عملکرد تحصیلی بعد از دریافت آموزش راهبردهای شناختی مشاهده نشد.</p>
<p><strong>Objective:</strong> This study was conducted to investigate the effect of teaching cognitive strategies on academic achievement in students with dysgraphia. <strong>Method:</strong> 60 students were randomly selected among 480 students with dysgraphia, and assigned randomly into two groups. The cognitive strategies were administered to the experimental group through Englert model in 25 sessions and in five different stages. <strong>Results:</strong> The results manifested significant differences in performance between the two groups. The experimental group had a better academic performance than the control group. However, no significant difference was observed between male and female students in academic achievement after teaching cognitive strategies. <strong>Conclusion:</strong> This study approves that Englert model for teaching cognitive strategies can improve academic achievement in students with dysgraphia</p>
راهبردهای شناختی, مدل انگلرت , پیشرفت تحصیلی, نارسا نویسی
Cognitive strategies, Englert model, dysgraphia, academic achievement
177
186
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-231&slc_lang=fa&sid=1
Elias
Niazi
الیاس
نیازی
10031947532846007042
10031947532846007042
No
دانشگاه تربیت معلم
Parvin
Kadivar
پروین
کدیور
kadivar@tmu.ac.ir
10031947532846007043
10031947532846007043
Yes
Tarbiat moallem
دانشگاه تربیت معلم
Fereydon
Yaryari
فریدون
یاریاری
10031947532846007044
10031947532846007044
No
Tarbiat moallem
دانشگاه تربیت معلم