Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1387
11
1
gregorian
2009
2
1
8
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانشآموزان کمتوانذهنی و دیرآموز
Anger Management Skills Training for Mothers of Educable Mentally Retarded and Slow Learner Children
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL"><strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف ارزشیابی آموزش مهارتهای مدیریت خشم به مادران کودکان کم­توان ذهنی آموزش­پذیر و دیرآموز انجام شده است. <strong>روش:</strong> در این تحقیق شبه تجربی، 46 مادر به روش نمونه­گیری در دسترس از دو مدرسه ویژه دانش­آموزان کمتوانذهنی و دیرآموز در تهران انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت شناختی همگن شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه جای گرفتند. مهارت­های مدیریت خشم به صورت گروهی و به مدت هفت جلسه دو ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. کارآیی برنامه با استفاده از اجرای پرسشنامه محقق­ساخته ارزیابی خشم و مقیاس خشم چندبعدی، قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد.<strong> یافته­ها</strong>: داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد و بیان کنندهاین است که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم تأثیر مثبت دارد.<strong> نتیجه­گیری</strong>: نتایج این پژوهش مبین کارآیی کاربرد روشهای مدیریت خشم در مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی و دیرآموزاست</p>
<p><strong>Objective: </strong>The purpose of the present research is to examine instructing anger management skills on mothers of educable mentally retarded and slow learner children.<strong> Method:</strong> The design of this study is quasi-experimental with pretest-posttest and control group. This study was conducted on 46 mothers who were assigned equally into experimental and control groups. The anger management training was implemented on experimental group in seven sessions, 2 hours each. Data were collected utilizing two questionnaires: Anger Evaluation Scale and Multidimensional Anger Inventory. <strong>Results:</strong> An analysis of covariance was used for this research. Findings showed the benefits of anger management training as they follow: intensity and frequency of anger decreased and the use of anger control strategies increased. <strong>Conclusion: </strong>The effectiveness of anger management techniques is emphasized. Finally, the implications of the study, limitations and suggestions for future research are discussed.</p>
دانش افزایی مادران, کنترل خشم, دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر, دانشآموزان دیرآموز
Anger Management, Educable Mentally Retarded, Slow Learner
358
369
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-214&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen Shoukouhi
Yekta
محسن
شکوهی یکتا
10031947532846006996
10031947532846006996
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Ahmad
Beh-Pajooh
احمد
به پژوه
10031947532846006997
10031947532846006997
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Bagher
Ghobari Bonab
باقر
غباری بناب
10031947532846006998
10031947532846006998
No
دانشگاه تهران
Nayereh
Zamani
نیره
زمانی
nzamai@yahoo.com
10031947532846006999
10031947532846006999
Yes
دانشگاه تهران
Akram
Parand
اکرم
پرند
10031947532846007000
10031947532846007000
No
دانشگاه تهران