Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1388
3
1
gregorian
2009
6
1
9
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی سن بینایی - حرکتی در دانشآموزان با نارساییهای یادگیری ویژه
Visual- Motor Age in Children with Specific Learning Disorders
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL"><strong>هدف :</strong> هدف پژوهش حاضر ارزیابی سن بینایی- حرکتی در کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری است و اینکه آیا این کودکان به لحاظ عملکردهای بینایی – حرکتی متناسب با سن تقویمیخود عمل میکنند.<strong>روش:</strong> پژوهش از نوع کاربردی و روش آن زمینه یابی است.جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع ابتدایی هستند که در اردیبهشت ماه سال 1385 به مرکز نارساییهای ویژه یادگیری-تهران مراجعه کردند. نمونه آماری برابر جامعه آماری و 58 کودک بانارساییهای ویژه یادگیری هستند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ‍ مهارتهای بینایی- حرکتی <span dir="LTR">( TVMS-R )</span> استفاده شده است. مقایسه سن بینایی- حرکتی نمونههای آماری با سن تقویمی آنها با آزمون <span dir="LTR">t</span> یک جامعهای صورت گرفته است.<strong> یافتهها :</strong> در تمام پایههای تحصیلی ( از اول تا پنجم ) اختلاف معنادار آماری بین میانگین سن بینایی - حرکتی و سن تقویمی این کودکان دیده شد. <strong>نتیجهگیری : </strong>سن بینایی - حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی پایینتر از سن تقویمی آنها و در پایههای بالاتر، این فاصله بیشتر بوده است.</p>
<p><strong>Objective: </strong>The purpose of this investigation is to assess visual-motor functioning and the determination of visual-motor age in children with specific learning disorders (SLD). <strong>Method:</strong> In this survey study, 58 students with SLD were recruited, and Test of Visual-Motor Skills - Revised (TVMS-R) (Farahbod & Minaee, 2002), was administered to determine visual–motor age, and then compared to their calendar age. TVMS-R has 8 categories and it is based on copying some geometric designs. <strong>Results: </strong>Significant difference on visual-motor age and calendar age was found for all grades (first grade up to fifth grade). <strong>Conclusion:</strong> Visual-motor age in children with SLD in elementary grade is lower than their calendar age<span dir="RTL">.</span></p>
سن بینایی - حرکتی,کودکان با اختلال ویژه یادگیری
Visual-Motor Age, Children with Specific Learning Disorders.
35
42
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-210&slc_lang=fa&sid=1
Batool
Mandani
بتول
ماندنی
gmanaot@yahoo.com
10031947532846006965
10031947532846006965
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی
Mojgan
Farahbod
مژگان
فرهبد
10031947532846006966
10031947532846006966
No
Research Institute of Exceptional Children
پژوهشکده کودکان استثنایی