Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1388
6
1
gregorian
2009
9
1
9
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی دوره آموزش حین خدمت بر نگرش آموزگاران مدارس عادی نسبت به آموزش فراگیر دانشآموزان آسیبدیده شنوایی
The Impact of Inclusive In-service Training on the Regular Primary Teacher’s Attitude Toward Inclusive Education of students with Hearing Impairment
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL"><strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره آموزش حین خدمت فراگیر بر نگرش آموزگاران مدارس عادی نسبت به آموزش فراگیر دانشآموزان آسیب دیده شنوایی است. <strong>روش: </strong>روش این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود که در آن نمونهای شامل50 نفر (25 نفر آزمایش و 25 نفر گواه) از آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی بدون انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی تحت آموزش حین خدمت فراگیر قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. <strong>یافته</strong><strong>ها: </strong> تحلیل کوواریانس نشان داد که نگرش کلی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه به طور چشمگیری تغییر کرده و مثبتتر شده است (01/0><span dir="LTR">p</span>)؛ به دیگر سخن، برگزاری دوره آموزشی حین خدمت سبب مثبتتر شدن کل نگرش آموزگاران شده است. همچنین تحلیل یافتهها نشان دادند که نگرش گروه آزمایشی در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی خود، تأمین پشتیبانیهای لازم، روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیده شنوایی و نتایج حاصل از فراگیرسازی نسبت به گروه گواه به طور چشمگیری مثبتتر شده و در حیطه جو یادگیری در کلاس و مدرسه فراگیر تفاوت قابل توجهی نداشته است (01/0><span dir="LTR">p</span>). <strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> برگزاری دوره آموزشی حین خدمت فراگیر احتمالاً میتواند نگرش کلی و نگرش در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی خود، تأمین پشتیبانیهای لازم، روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیده شنوایی و نتایج حاصل از فراگیرسازی آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیبدیده شنوایی را نسبت به فراگیرسازی مدارس برای این دانشآموزان مثبتتر کند. اما در حیطه نگرش به جو یادگیری در کلاس و مدرسه فراگیر، تغییری ایجاد نمیکند</p>
<p><strong>Objective:</strong> The purpose this research was to investigate the effectiveness of inclusive in-service training on the regular primary teacher’s attitude toward inclusive education of students with hearing impairment. <strong>Methods: </strong>The method of this research was quasi-experimental, including 50 sample people (25 experimental, 25 control group). They were selected randomly without replacement. During the study, the experimental group was exposed to the inclusive in-service training and control group did not any service. <strong>Results: </strong>Covariance analysis showed that experimental group’s attitude became more positive towards control group (P<0/01). Furthermore, the analysis of results manifested that experimental group’s attitude became more positive at domains of philosophy of inclusive education, feeling of competence, security supports, relationship of normal and students with hearing impairment, and expected outcome of inclusive education, but did not show any significant difference in classroom learning climate (P>0/05). <strong>Conclusion:</strong> Holding inclusive in-service training can change some related attitudinal aspects.</p>
آموزش فراگیر, نگرش, آموزش حین خدمت, آسیبدیده شنوایی
Inclusive Education, Attitude, In-service training, Hearing Impairment
121
132
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-202&slc_lang=fa&sid=1
حمید
علیزاده
Hamidalizadeh1@yahoo.com
10031947532846006954
10031947532846006954
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
ابوالفضل
سعیدی
10031947532846006955
10031947532846006955
No
پژوهشکده کودکان استثنایی
پناه علی
حسین زاده
10031947532846006956
10031947532846006956
No
کارشناس کودکان استثنایی