Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1388
6
1
gregorian
2009
9
1
9
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر روشهای آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند بر عملکرد املانویسی در دانشآموزان دبستانی
Training and Task-Process Training Methods on Spelling Performance in 3rd and 4th Elementary Graders
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL"><strong>هدف</strong>: در این پژوهش، اثربخشی دو روش آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند به دانشآموزان مبتلا به ناتوانی در املانویسی بررسی و مقایسه شده است. <strong>روش</strong>: از بین دبستانهای شهر مبارکه در سال تحصیلی 87-1386، 8 دبستان دخترانه و پسرانه بهطور تصادفی انتخاب شدند. برای کلیه دانشآموزان پایه سوم و چهارم این 8 دبستان، ابتدا میانگین نمرات درس املا محاسبه شد و سپس براساس نمرات آزمون تشخیصی املا که دو انحراف معیار پایینتر از میانگین کلاسی بود، تعداد 30 دانشآموز که در سایر دروس در سطح دانشآموزان دیگر کلاس بودند، بهطور تصادفی انتخاب و در سه گروه آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند و گواه قرار گرفتند. آزمون هوشی کتل، آزمون توالی حافظه دیداری، آزمون حافظه شنیداری، توالی شنیداری، حساسیت شنیداری و آزمون تشخیصی املا به صورت ابزار اصلی پژوهش، مورد استفاده قرار گرفتند. <strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین میانگینهای نمرات پس آزمون گروه آزمایشی اول (روش فرایند) و گروه آزمایشی دوم (روش تکلیف – فرایند) و گواه، تفاوت معنادار است (01/0<span dir="LTR">p=</span>). همچنین یافتهها نشان دادند که بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایشی اول (روش فرایند) و گروه آزمایشی دوم (روش تکلیف–فرایند) در بهبود املاء تفاوت معنادار است (01/0<span dir="LTR">p<</span>). <strong>نتیجهگیری</strong>: نتیجه پژوهش نشان میدهد که روش آموزش فرایند و روش آموزش تکلیف – فرایند به دانشآموزان مبتلا به ناتوانی در املانویسی و بهبود آن مؤثر بوده است(01/0<span dir="LTR">p=</span>)، همچنین نتایج آزمون تعقیبی <span dir="LTR">LSD</span> نشان میدهد که از بین دو روش آموزشی، روش آموزش تکلیف – فرایند از روش آموزش فرایند اثربخشتر است(01/0<span dir="LTR">(p<</span>.</p>
<p><strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to compare the effectiveness of process training and task-process training methods on spelling ability in elementary students with learning disabilities. <strong>Method:</strong> 30 students identified by the teachers and the dictation pre-test were selected and assigned to three groups: process, task-process and control groups. The two experimental groups received 10 sessions of individual training. The instruments used for selecting the sample were Diagnostic Dictation Test, Cattle Intelligence Test, Visual Sequential Memory Test and Auditory Memory Test, Auditory Sequential and Auditory Attention. <strong>results </strong>: The Finding of analysis of covariance showed that the differences between the three groups were significant (p < 0.01), that is, the task-process had the highest mean and the process group had the next highest mean of dictation scores (p<0/01). <strong>Conclusion:</strong> This study concluded that task-process training is an effective method in improving dictation performance for elementary students with learning disabilities.</p>
ناتوانی یادگیری, ناتوانی در املانویسی, آموزش فرایند, آموزش تکلیف – فرایند
91
102
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-200&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Dorkhani
زهرا
درخانی
zahradorkhani@yahoo.com
10031947532846006935
10031947532846006935
Yes
دانشگاه اصفهان
Mohammad Bagher
Kajbaf
محمدباقر
کجباف
10031947532846006936
10031947532846006936
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Hossein
Molavi
حسین
مولوی
10031947532846006937
10031947532846006937
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Sholeh
Amiri
شعله
امیری
10031947532846006938
10031947532846006938
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان