Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
17
1
online
1
fulltext
fa
طراحی و اعتبارسنجی الگوی چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی
Design and Validation of an Educational Multimedia Model for Students with Intellectual Disabilities
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
هدف<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: این تحقیق با هدف طراحی الگوی چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. برای انجام تحلیل محتوای کیفی، ابتدا سؤال پژوهش را تعیین کردیم. <strong>روش</strong>: روش پژوهش برای مرحله طراحی الگوی چندرسانهای، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظاممند ادبیات پژوهشی بوده و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی- پیمایشی، استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتب، مقالات پژوهشی و مروری، پایاننامهها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینۀ طراحی الگوی چندرسانهای بود و جامعه آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش ویژه به تعداد ۱۶ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها فیشبرداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محققساخته در مقیاس لیکرت بود. <strong>یافتهها:</strong> نتایج این مطالعه منجر به تدوین الگوی طراحی چندرسانهای آموزشی ایدیپیآیای<sup>1</sup> در ۵ مرحله شامل تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی طراحی گردید. یافتههای اعتبارسنجی نشان داد که ویژگیهای عناصر طراحی الگوی چندرسانهای از نظر متخصصان مطلوب (در حد زیاد) است. <strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی مذکور میتواند راهنمایی برای طراحان آموزشی، متخصصان و معلمان آموزش ویژه در تولید چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی باشد. </span></span> <br>
<br>
<br>
<br>
<p><strong><span style="font-size:10.0pt;">bjective</span></strong><span style="font-size:10.0pt;">: This study aimed to design and validate an educational multimedia model for students with intellectual disabilities. For qualitative content analysis, research questions were previously determined. <strong>Method:</strong> To design the multimedia model, a descriptive-analytic methodology was recruited through a systematic literature review approach and to validate the model, a descriptive survey method was applied. The statistical population of this research in order to design an educational model comprised all books, research papers, review articles, dissertations and any related online information resources regarding the design of this multimedia model. Sixteen people were selected as a sample from a population of educational technology specialists and special education professionals to validate the model. Data were collected by note-taking and a seven-item self-designed questionnaire on a Likert scale. <strong>Results</strong>: The results of this study led to the development of a model called “ADPIE” which went through the five stages of “Analysis”, “Design”, “Production”, “Implementation” and “Evaluation”. The results of the validation indicated that the features of the designed elements of the multimedia model were highly desirable. <strong>Conclusion:</strong> This model can help instructional designers, and special education teachers to design and produce educational multimedia for students with intellectual disabilities.</span></p>
الگوی طراحی چندرسانهای, اعتبار سنجی, دانشآموزان کمتوان ذهنی
Educational multimedia model, Validation, Students with intellectual disabilities
31
52
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=1
حمیدرضا
جنگی زهی شستان
jhr_iri@yahoo.com
10031947532846005528
10031947532846005528
No
دانشگاه علامه طباطبائی
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
10031947532846005529
10031947532846005529
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
محمدرضا
نیلی احمدآبادی
nili1339@gmail.com
10031947532846005530
10031947532846005530
No
دانشگاه علامه طباطبائی
شهلا
پزشک
sh.pezashk@gmail.com
10031947532846005531
10031947532846005531
No
دانشگاه علامه طباطبائی
علی
دلاور
alidelavar@yahoo.com
10031947532846005532
10031947532846005532
No
دانشگاه علامه طباطبائی