Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
11
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوانذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدایی شهر تبریز
Social Skills in Students with Intellectual Disabilities, Autism, Learning Disabilities and Normal Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>هدف</strong>: در این پژوهش، <a name="OLE_LINK8"></a><a name="OLE_LINK7">هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی بود.</a> <strong>روش</strong>: روش این پژوهش از نوع زمینهای بود. در این پژوهش تعداد 225 نفر از دانشآموزان ابتدایی شامل 67 دانشآموز با نارسایی ویژه یادگیری، 62 دانشآموز کمتوان ذهنی، 30 دانشآموز دچار اختلال اوتیسم و 65 دانشآموز عادی به شیوه تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مهارتهای اجتماعی در پنج مولفه مورد اندازهگیری قرار گرفت: مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشگری، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همسالان. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (<span dir="LTR">MANOVA</span>) و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان دادند که (1) دانشآموزان کمتوان ذهنی و اوتیسم با دانشآموزان عادی در مولفه مهارتهای اجتماعی مناسب تفاوت معنادار دارند. (2) در زمینه مولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری فقط دانشآموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری با دانشآموزان عادی، تفاوت معنادار داشتند. (3) در مولفه برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و همچنین رابطه با همسالان، فقط در بین دانشآموزان اوتیسم با دانشآموزان عادی تفاوت معنادار مشاهده شد. <strong>نتیجهگیری</strong>: براساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کمتوان ذهنی، اوتیسم و عادی در مولفههای مختلف مهارتهای اجتماعی باهم تفاوت دارند؛ بنابراین در آموزش مهارتهای اجتماعی به این گروهها بایستی این مولفهها را در نظر گرفت.</p>
<p><strong>Objective</strong>: The purpose of present study was to examine social skills in students with intellectual disabilities, autism, learning disabilities and normal students. <strong>Methods</strong>: Method of this study was survey research. In this research 225 elementary students including 67 students with learning disabilities, 62 students with intellectual disabilities, 30 students with autism and 65 normal students were randomly selected the sample. Social skills were measured into 5 components: appropriate social skills, inappropriate behaviors, aggressive-eness and impulsive behaviors, overconfident and relativity to peers. MANOVA and ANOVA were used to analyze the data. <strong>Results</strong><strong>:</strong> The result showed that: (1) students with retardation and autism had a significant difference with normal students on the component of appropriate social skills, (2) on the component of inappropriate behavior, aggressiveness and impulsive behaviors only students with learning disabilities had a significant difference with normal students, (3) on the component of overconfident and also peers, only students with autism had a significant difference with normal students. <strong>Conclusion</strong>: Accordingly, we can conclude that student with intellectual disabilities, autism, learning disabilities and normal students had significant difference in different social skill components.</p>
مهارتهای اجتماعی, کمتوانذهنی, اوتیسم, نارساییهای ویژه در یادگیری, دانشآموزان عادی
Social skills, Intellectual disabilities, Autism, Learning disabilities
363
374
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-133&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Rezaei
اکبر
رضایی
10031947532846006396
10031947532846006396
Yes
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور
Alireza
Hafezi
علیرضا
حافظی
10031947532846006397
10031947532846006397
No
دانشگاه پیام نور