Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
11
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر(پکس) بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده
The Impact of Picture Exchange Communication System (PECS) Training on Communication Problems in Children with Autism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><strong><span dir="RTL">هدف:</span></strong><span dir="RTL"> هدف این تحقیق، بررسی اثربخشی روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده است. <strong>روش</strong>: در این پژوهش، از طرح تکشرکتکننده چندخط پایهای استفاده شد. نمونه مورد بررسی سه کودک شامل دو پسر 9 سال و 6 ماهه و 8 سال و 9 ماهه و یک دختر 8 ساله درخودمانده بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق، از روش تکشرکتکننده و از میان طرحهای تکشرکتکننده طرح چندخط پایهای بین شرکتکنندهها مورد استفاده قرار گرفت. جلسههای آموزشی چهار روز در هفته و هر کدام بسته به همکاری کودک بین 15 تا 20 دقیقه به طول میانجامید. در این تحقیق جمعآوری دادهها از طریق فیلمبرداری جلسات آموزشی و نمرهگذاری فیلمها صورت گرفت. <strong>یافتهها</strong>: </span><span dir="RTL">یافتههای پژوهش حاضر نشانداد که آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر، باعث افزایش تعداد لغات مورد استفاده هیچ یک از شرکت کنندگان نمیشود. تنها یکی از شرکتکنندگان بر چهار مرحله مسلط شد و دو شرکتکننده دیگر بر دو مرحله اول روش ارتباطی مبادله تصویر تسلط یافتند. هر سه شرکت کننده مهارتهای تسلطیافته را به فرد جدید تعمیم دادند.<strong>نتیجهگیری</strong>:</span><span dir="RTL"> براساس این تحقیق، نتیجهگیری میشود که </span><span dir="RTL">روش ارتباطی مبادله تصویر میتواند به عنوان روشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان اثربخشی این روش در میان افراد مختلف، با توجه به ویژگیهایی مانند سطح عملکرد شناختی، میزان توجه و همکاری متفاوت است.</span></p>
<p><strong>Objective:</strong> This study examined the impact of Picture Exchange Communication System (PECS) training on communication problems in children with autism. <strong>Method</strong>: Utilizing a multiple-baseline design, three children with autism (two boys ageing 9.6 and 8.9, and one girl ageing 8) were recruited through an intact method. The participants were trained for four 15-20 minute sessions per week. The sessions were captured, and scored. <strong>Results: </strong>The findings revealed. One of the participants could master on fourth stage and the other two participants mastered on first stage. Three of them could achieve on generalization. No vocabulary increase was significantly observed.<strong> Conclusion:</strong> Accordingly, this study concludes that PECS may be used in order to enhance communication problems in children with autism.</p>
: درخودماندگی, مهارتهای ارتباطی, روشهای ارتباطی مکمل و جایگزین, روش ارتباطی مبادله تصویر.
Autism, PECS, Augmentative and Alternative Communication System, Communication Disorders.
309
320
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-128&slc_lang=fa&sid=1
Hadi
Zarafshan
هادی
زرافشان
Hadi.zarafshan@barariran.com
10031947532846006376
10031947532846006376
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
Hamid
Alizadeh
حمید
علیزاده
10031947532846006377
10031947532846006377
No
Alame-Tabatabai
دانشگاه علامه طباطبائی
Farangis
Kazemi
فرنگیس
کاظمی
10031947532846006378
10031947532846006378
No
Alame-Tabatabai
دانشگاه علامه طباطبائی
Mehrnaz
Saadat
مهرناز
سعادت
10031947532846006379
10031947532846006379
No
Exceptional children Research Institute
پژوهشکده کودکان استثنایی
Ali Mohammad
Goodarzi
علیمحمد
گودرزی
10031947532846006380
10031947532846006380
No
welfare and Rehabilitation university
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی