Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
14
1
online
1
fulltext
fa
پیشبینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی
Predicting Cognitive Strategies of Information Processing based on Physical Science Self-Efficacy among Gifted High-School Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><strong><span dir="RTL">هدف</span></strong><span dir="RTL">: هدف این پژوهش، پیش­بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور 324 دانش­آموز تیزهوش سال اول دبیرستان با روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش خودکارآمدی دانش­آموزان در علوم تجربی، از "پرسشنامه خودکفایتی در علوم تجربی" استفاده شد و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات، از طریق "پرسشنامه سنجش تفاوت­های فردی در فرآیندهای یادگیری" مورد اندازه­گیری قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین ابعاد خودکارآمدی در علوم تجربی و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات دانش­آموزان تیزهوش، همبستگی معنی­دار وجود دارد. <strong>نتیجه­گیری</strong>: هر چه دانش­آموزان از خودکارآمدی بالاتری در درس علوم تجربی، حل مسئله و کاربرد این درس در زندگی روزمره برخوردار باشند، توانایی استفاده از فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات در آنان افزایش یافته و اطلاعات نیز در سطح عمیقتری پردازش می­شود.</span></p>
<p><strong>Objective</strong>: The purpose of the present study is to predict cognitive strategies of information processing based on the physical science self-efficacy among gifted high­-school students<strong>. Method</strong>: Method of this study was correlational-descriptive. 324 gifted students were selected by purposive sampling. The questionnaires on Physical Science Self-efficacy were used to evaluate the Self-efficacy in students; and cognitive strategies of information processing were evaluated through questionnaires on Assessing Individual Differences in Learning Processes. <strong>Results</strong>: Data analysis indicated significant correlations between dimensions of physical science self-efficacy and cognitive strategies of information processing. <strong>Conclusion:</strong> Students who have higher self-efficacy in problem solving, self-efficacy in lecture and self-efficacy in applying that in their lives, are more capable in using cognitive strategies of information processing, and processing information occurs in deeper levels.</p>
خودکارآمدی در علوم تجربی, فرآیندهای شناختی, پردازش اطلاعات, تیزهوشی
Physical Science Self-Efficacy, cognitive strategies, Information Processing, Giftedness
35
48
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-122&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Keshavarz Behrghani
مریم
کشاورز بهرغانی
10031947532846006122
10031947532846006122
Yes
دانشگاه شیراز
Diba
Seif
دیبا
سیف
10031947532846006123
10031947532846006123
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Laya
Bashash
لعیا
بشاش
10031947532846006124
10031947532846006124
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز