<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Journal of Exceptional Children</title>
<title_fa>فصلنامه كودكان استثنايي</title_fa>
<short_title>JOEC</short_title>
<subject>Literature &amp; Humanities</subject>
<web_url>http://joec.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>1</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>admin</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1682-6612</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online></journal_id_issn_online>
<journal_id_pii>2</journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.52547/joec</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid>14</journal_id_sid>
<journal_id_nlai>4</journal_id_nlai>
<journal_id_science>13</journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1392</year>
	<month>11</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2014</year>
	<month>2</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>13</volume>
<number>4</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>نقش ژنتیک و تغذیه در کمبود توجه/بیش‌فعالی</title_fa>
	<title>The Role of Genetic and Nutrition in Attention Deficit Hyperactivity Disorder</title>
	<subject_fa>تخصصي</subject_fa>
	<subject>Special</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>&lt;p&gt;&lt;strong&gt;&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;هدف&lt;/span&gt;&lt;/strong&gt;&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;: مطالعۀ مروری حاضر با هدف بررسی اثر ژنتیک و تغذیه از جمله اسیدهای چرب ضروری، ریز&amp;shy;مغذی&amp;shy;ها، قندهای تصفیه شده و افزودنی&amp;shy;های غذایی بر اختلال کمبود توجه/ بیش&#8204;فعالی انجام شده است. &lt;strong&gt;روش&lt;/strong&gt;: اطلاعات موجود بر اساس جستجو در پایگاه&amp;shy;های اطلاع رسانی &lt;/span&gt;PUBMED&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;، &lt;/span&gt;SCIENCEDIRECT&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;، &lt;/span&gt;SCOPOUS&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;، &lt;/span&gt;GOOGLE SCHOLAR&lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt; بدست آمده است. &lt;strong&gt;یافته&#8204;&amp;shy;ها:&lt;/strong&gt; عوامل ژنتیکی و تغذیه&amp;shy;ای، مانند افزودنی&amp;shy;های غذایی، قندهای تصفیه شده، اسیدهای چرب و ریز&amp;shy;مغذی&amp;shy;ها با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در ارتباط می&amp;shy;باشند.&lt;/span&gt; &lt;span dir=&quot;RTL&quot;&gt;نتایج کارآزمایی&amp;shy;های اخیر در زمینه افزودنی&amp;shy;های غذایی نشان می&amp;shy;دهد که حذف این ترکیبات از رژیم غذایی کودکان مستعد، می&amp;shy;تواند نقش اساسی در کنترل و درمان افراد دارای اختلال کمبود توجه/ بیش&#8204;فعالی &amp;nbsp;ایفا کند. &lt;strong&gt;نتیجه&amp;shy;&#8204;گیری:&lt;/strong&gt; بهبود رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل اختلال کمبود توجه/ بیش&#8204;فعالی ایفا می&amp;shy;کند و باید به عنوان بخش مهمی از درمان در نظر گرفته شود. البته مطالعات قوی&amp;shy;تر از جمله مطالعات بلندمدت و استفاده از دارونما در مطالعات مداخله&amp;shy;ای مورد نیاز است. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
</abstract_fa>
	<abstract>&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Objective&lt;/strong&gt;:This article is a review of research regarding attention deficit hyperactivity disorder and nutrition factors including essential fatty acids, micronutrients, refined sugars and food additives. &lt;strong&gt;Method&lt;/strong&gt;: A literature search was conducted using PubMed, Scopous, Sciencedirect, Google Scholar &lt;strong&gt;Results&lt;/strong&gt;: Nutritional factors such as food additives, refined sugars, fatty acids and micronutrients have all been correlated to ADHD. Recent trials with food additives suggest their removal from the diet may benefit susceptible children with hyperactivity disorders. &lt;strong&gt;Conclusions&lt;/strong&gt;: More suitable research such as longitudinal studies and the use of placebos within randomized controlled trials are needed. In general, diet modification plays a major role in the management of ADHD and should be considered as part of the treatment.&lt;/p&gt;
</abstract>
	<keyword_fa>اختلال کمبود توجه /بیش فعالی, کمبود تغذیه‌ای, افزودنی‌های غذایی, رژیم غذایی, رنگ‌های مصنوعی غذا</keyword_fa>
	<keyword>ADHD, nutritional deficiency, food additives, diet, artificial food coloring</keyword>
	<start_page>77</start_page>
	<end_page>81</end_page>
	<web_url>http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-119&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>Golnaz </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Ekhlasi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>گلناز</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>اخلاصی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>G.eklasi@yahoo.com</email>
	<code>10031947532846006175</code>
	<orcid>10031947532846006175</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی تهران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Dariush </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Farhud</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>داریوش</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>فرهود</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006176</code>
	<orcid>10031947532846006176</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation>Tehran University of Medical Sciences</affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی تهران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Maryam </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Shalileh</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مریم</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>شلیله</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006177</code>
	<orcid>10031947532846006177</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی همدان</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
