Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
13
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان
The Comparison between the Effectiveness of Audio-Visual Perception on Reading ability of Dyslexic Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><strong><span dir="RTL">هدف</span></strong><span dir="RTL">: در این پژوهش، اثربخشی آموزش ادراک دیداری و</span> <span dir="RTL">ادراک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی خمینیشهر مورد مقایسه قرار گرفته است.<strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر سوم ابتدایی از شهرستان خمینی­شهر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون هوشی وکسلر کودکان و </span><span dir="RTL">آزمون تشخیص سطح خواندن.</span> <strong><span dir="RTL">یافتهها: </span></strong><span dir="RTL">یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده است. نتایج آزمون کمترین تفاوت معنادار نیز نشان داد که بین دو روش ادراک دیداری و شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، <strong>نتیجه</strong></span><strong> <span dir="RTL">گیری</span></strong><span dir="RTL">: نتایج پژوهش نشان داد که در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی میتوان از آموزش ادراک دیداری و شنیداری نیز استفاده نمود.</span></p>
<p><strong>Objective</strong> The present study compared the effectiveness of audio-visual perception teaching on reading ability of 3rd grade dyslexic children at the schools of Khomeinishahr. <strong>Method</strong>: It was experimental study with experimental-control group; therefore 30 primary school female students were selected through multi-stage cluster random sampling method from the town of Khomeinishahr, afterwards they were put into three groups of ten (two experimental and one control group). The applied instruments included: Wechsler intelligence reading aptitude test. <strong>Results</strong>: The results of the study indicated audio-visual perception training was effectvie. Morevore the resutls of LSD test showed that there was not a significant difference between two methods of auditory and visual perception. <strong>Conclusion</strong>: Teaching perceptual skills can be applied in concommitant with other teaching and medication methods.</p>
عملکرد خواندن, آموزش ادراک دیداری, آموزش ادراک شنیداری, نارساخوان
Reading practice, education visual perception, auditory perception training, dyslexic
33
44
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-116&slc_lang=fa&sid=1
Nafiseh
Vatandoost
نفیسه
وطندوست
vatandoost.nafise@gmail.com
10031947532846006165
10031947532846006165
Yes
دانشگاه اصفهان
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
10031947532846006166
10031947532846006166
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Ahmad
YarMohammadian
احمد
یارمحمدیان
10031947532846006167
10031947532846006167
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Ebrahim
Rezapour
ابراهیم
رضاپور
abrahim_Rezapour@prots.semnan.ac.ir
10031947532846006168
10031947532846006168
No
Semnan Universit
دانشگاه سمنان