Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
22
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه بر عملکرد خواندن و افزایش علاقه به خواندن در دانشآموزان نارساخوان
Effectiveness of an Intervention Program based on Multiple Learning Systems on Increasing Reading Performance and Interest in Reading in Dyslexic Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف:</span></span></span></b> <span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه بر بهبود افزایش عملکرد و علاقه به خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب خواندن بود. </span></span></span><b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">روش: </span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">این پژوهش از نوع <span style="color:black">نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان نارساخوان دوره دوم ابتدایی شهرستان مراغه بودند که 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان با استفاده از شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برنامه مداخله مبتنی بر سیستمهای یادگیری به مدت 14 جلسه 45 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد. در آغاز و پایان برنامه مداخلهای، شاخصهای بهبود عملکرد خواندن که شامل سرعت، صحت و درک خواندن بود، به عمل </span>آمد. همچنین شاخص علاقه به خواندن، نیز در دانشآموزان اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. </span></span></span><b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافتهها: </span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافتههای پژوهش نشان داد بین سرعت خواندن (</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">00/0 </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P =</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">6/1337</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">F=</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، صحت خواندن </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(00/0 </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P =</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">6/491</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">F =</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و درک خواندن </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(00/0 </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P =</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">5/56</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">F=</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و همچنین بهبود میزان علاقه </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(00/0 </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P =</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">3/16284</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">F=</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span></span> <span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.</span></span></span> <b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نتیجهگیری: </span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">برنامه مداخله مبتنی بر سیستمهای یادگیری چندگانه میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دارای آسیب خواندن مؤثر باشد. ازاینرو پیشنهاد میشود تا دستاندرکاران و مربیان مراکز مشکلات ویژه یادگیری از این برنامه برای بهبود نارساخوانی دانشآموزان استفاده کنند</span></span></span>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Objective:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The aim of this study was to determine the effectiveness of an intervention program based on multiple learning systems on improving the reading performance and interest in reading of dyslexic students. <b>Method</b>: The study employed quasi-experimental method with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included second grade dyslexic students in Maragheh City. Iran. Overall, 30 dyslexic students were selected randomly and were divided into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15).</span></span></span> <span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The intervention program was performed on the experimental group for 14 sessions of 45 minutes. At the beginning and at end of the intervention program, indicators of reading performance improvement, including reading speed, accuracy and comprehension were measured. Also the students' interest in reading was measured. Data were analyzed using the analysis of covariance (ANOVA) test. <b>Results</b>: There were significant differences between the two groups in reading speed (F = 1337.6 = P = 0.00), reading accuracy (F = 491.6 = P = 0.00) reading comprehension (F = 56.5 = P = 0.00), and reading interest (P= 0.00 / F = 16284).<b> Conclusion</b>: An intervention program based on multiple learning systems can be effective in improving the reading performance of students with reading disabilities. Therefore, it is recommended that the facilitators and educators of the special learning disability centers use this program to improve the learning quality of students' with dyslexia. </span></span></span>
سیستمهای یادگیری چندگانه, عملکرد خواندن, علاقه به خواندن, نارساخوانی
Multiple learning systems, Reading performance, Reading interest, Dyslexia
33
44
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1499-1&slc_lang=fa&sid=1
shahrooz
nemati
شهروز
نعمتی
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
100319475328460014854
100319475328460014854
Yes
Tabriz University
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران
somayyeh
rasouli
سمیه
رسولی
rasouli2005@gmail.com
100319475328460014855
100319475328460014855
No
Tabriz University
دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران
shahram
vahedi
شهرام
واحدی
vahedi117@yahoo.com
100319475328460014856
100319475328460014856
No
Tabriz University
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران
ali
Qaradaghi
علی
قره داغی
dr.gharadaghi@gmail.com
100319475328460014857
100319475328460014857
No
Tabriz University
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران