Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
16
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان دارای اتیسم بر جوّ عاطفی، سازشپذیری و انسجام خانواده
The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Family Emotional Conditions, Adaptability and Cohesion
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر به والدین کودکان دارای اتیسم بر بهبود </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جوّ عاطفی، </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">سازشپذیری</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و انسجام خانواده </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کودکان دارای این اختلال انجام شد.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> <strong>روش:</strong></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> روش این پژوهش از نوع شبهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله دارای اتیسم از مرکز اتیسم تهران در سال تحصیلی 1394-1395، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به شکل تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جوّ عاطفی خانواده</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">سازشپذیری</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و انسجام خانواده، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارتهای ارتباط</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مؤثر آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه سپسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید. </span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج نشان داد که آموزش </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مهارتهای برقراری ارتباط </span></span><span style="font-size:10.0pt;"><a href="https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCQQFjABahUKEwiO_rCF6NjIAhXFaxQKHQlcBmo&url=https%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25D8%25AA%25D9%2586%25D8%25B4_%25D9%2585%25D8%25A4%25D8%25AB%25D8%25B1&usg=AFQjCNFiUq6O661l3KItiIv59L4h-2oczQ&sig2=xiMsHWuz7jKnS4Cs_mV-sg&cad=rja"><span style="text-decoration:none;text-underline:none;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:b nazanin;">مؤثر</span></span></span></a></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> سبب بهبودی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جوّ عاطفی و همچنین افزایش </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">سازشپذیری</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> خانواده (</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">001/0</span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) کودکان</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> دارای اتیسم</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> شده است. <strong>نتیجهگیری:</strong></span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانوادههای کودکان</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> دارای اتیسم</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> است.</span></span>
<p><strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective: </span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">This study was conducted to evaluate the impact of training parents of children with autism for effective communication skills on </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">family emotional c</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">onditions,</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> family a</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">daptability and </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">cohesion improvement in families of autistic children</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">. <strong>Method:</strong> The present study used</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> a semi-experimental</span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">pretest-posttest control-group design. Among the mothers of autistic children of 4-13 years old visiting Tehran Autism Center in the academic year 2015-2016, 24 mothers were selected according to eligibility criteria and were assigned to experimental and control groups through simple random sampling. After conducting the pre-test using the Family Emotional Conditions Questionnaire (</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Hill Bern</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">, 1964) and the Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale (FACES-III), the experimental group received 8 sessions of effective communication skills training. Ultimately, both groups took the post-test. <strong>Results:</strong> The resulting data were analyzed using the analysis of covariance. The results showed that effective communication skills training improves family emotional conditions and family adaptability (p</span></span><span style="font-family:symbol;"><span style="font-size:10.0pt;">£</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">0.001) for children with autism.<strong> Conclusion: </strong>Effective communication skills training is an effective training program for helping families with</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> autistic children.</span></span></p>
<p></p><p></p>
اتیسم, ارتباط مؤثر, جو ّ عاطفی, سازشپذیری, انسجام
Adaptability, Autism, Cohesion, Effective communication, Emotional conditions
39
50
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-127-1&slc_lang=fa&sid=1
Abbas-Ali
Hossein Khanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
Abbaskhanzade@gmail.com
10031947532846005621
10031947532846005621
No
دانشگاه گیلان
Mansuore
Baghban Vahidi
منصوره
باغبان وحیدی
M.baghbanvahidi@yahoo.com
10031947532846005622
10031947532846005622
No
دانشگاه آزاد اسلامی رشت
Nahid
Nedaee
ناهید
ندائی
nahid.nedaee@gmail.com
10031947532846005623
10031947532846005623
Yes
دانشگاه گیلان