Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
22
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی روش دیداری- حرکتی کپارت بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان با مشکل خواندن
Effectiveness of Kephart's Visual-Motor Method on Improving the Reading Skills in Elementary School Students with Reading Disabilities
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:85%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> هدف این پژوهش تعیین اثربخشی روش دیداری- حرکتی کپارت بر مهارتهای خواندن دانشآموزان دارای مشکل خواندن است. <b>روش:</b> پژوهش از نظر طرح پژوهش شبهآزمایشی-بالینی با پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری است. آزمودنیها از بین دانشآموزان دارای اختلال خواندن انتخاب شدهاند که به دو مرکز اختلال یادگیری خصوصی شهر رفسنجان ارجاع داده شده بودند پژوهش حاضر بهصورت مطالعه موردی و روی ده نفر از نمونه دردسترس انجام شده است. آزمودنیها در ده جلسه (هر هفته یک جلسه) بر مبنای روش دیداری </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span majalla="" sakkal="" style="font-family:">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> حرکتی کپارت مورد مداخله قرار گرفتهاند. برای ارزیابی مهارت خواندن از نسخۀ ترجمه و متناسبسازیشده پرسشنامه ارزیابی خواندن اورتون گلینگهام استفاده شده است. <b>یافتهها</b>: بیشترین میانگین در پیشآزمون صدای حروف الفبا ۴۰/۳۷ و در پیشآزمون حروف بیصدا ۰۰/۲۳ ثبت شده است. بیشترین میانگین در پسآزمون صدای حروف الفبا ۷۰/۳۹ و در پسآزمون نام حروف الفبا ۶۰/۲۳ گزارش شده است. بیشترین میانگین در <i>پیگیری</i> صدای حروف الفبا ۰۰/۴۰ و بیشترین میانگین در <i>پیگیری</i></span></span></span><i> </i><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نام حروف الفبا ۹۰/۲۴ ثبت شده است درحالیکه کمترین میانگین بهترتیب در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری متعلق به تشخیص قافیه (۲۰/۰، ۱/۲، ۱۰/۲) و پسوندها (۸۰/۱، ۰۰/۲، ۳۰/۲) بوده است. به منظور آزمون نمرههای افراد در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری از آزمون چندمتغیرۀ لامبدای ویلک استفاده شده است. نتایج آزمون چندمتغیره نشان میدهد که نمرۀ حذف صدای پایانی و نامیدن صدای حروف باقیمانده صداها </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">0/05</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">≥α </span></span></span> <span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(pvalue=0/035,</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و خواندن کلمهها (1) </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">0/05</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">≥α </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(pvalue=0/037, </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> و لغات مرکب </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">0/05</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">≥α </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(pvalue=0/001, </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> در بین آزمودنیها در هر سه زمان با هم اختلاف معناداری داشتند. در بقیۀ مقیاسها اثربخشی تأیید نشده است. در بررسی آثار درونگروهی خردهمقیاس حروف الفبا صداردار در سه مرحله معنادار (02/0 </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%">≥α) </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شد. <b>نتیجهگیری:</b> روش دیداری- حرکتی کپارت در بهبود مشکلات خواندن دانشآموزان در برخی سطوح مهارتهای خواندن مانند حذف صدای پایانی و نامیدن حروف باقیمانده صداها، خواندن کلمهها و لغات مرکب اثربخش بوده است.</span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:85%"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Objective</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">This research was aimed to</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> determine the effectiveness of Kephart's visual-motor method on the reading difficulties of students with </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">reading disabilities. </span></span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Method</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: The design of the study was clinical-trial with pre-test, post-test and follow-up. The subjects </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">were</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> selected among the students with reading difficulties referred to two private centers </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">for</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> learning disorders in Rafsanjan</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">. </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In this case study,</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> 10 students</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> were selected through convenience sampling</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">. The intervention program was designed based on Kephart's visual-motor method and was practiced for </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">10 </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">weeks (</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">one session </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">each</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> week</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">).</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Reading assessment questionnaire was used to assess the subjects’ reading skills. </span></span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Results: </span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The highest means in the pre-test were related to the sound of the alphabet letters (37.40) and the silent letters (23.00). The highest means in the post-test were related to the sound of the alphabet letters (39.70) and the name of the alphabet letters (23.60). In follow-up, the highest means were related to the sound of the alphabet letters (40/00) and the alphabet names (24/90). The lowest averages in pre-test, post-test and follow-up belonged to rhyme detection (0/20, 2.1 and 2.10, respectively) and suffixes (1.80, 2.00 and 2.30, respectively). </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Wilk’s lambda multivariate test showed (P-value = 0/035, α≤ 0/05) for removing the final sound and naming the sound of the remaining letters, (P-value=0/037, α≤0/05) for reading the words (1) and (P-value=0/001, α≤0/05) for the compound words, revealing a significant difference between the subjects in pre-test, post-test, and follow-up. The effectiveness was not confirmed in other scales</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span></span></span> <span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In the study of intra-group effects, the subscale of the vowel alphabet (α≤</span></span></span> <span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">0/02) was significant in all the three stages. <b>Conclusion:</b> </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Ke</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">phart's visual-motor method was effective in improving the reading disorders in students with reading disability in some levels of reading skills such as </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">dropping the last sound, word reading, and vowel combinations.</span></span></span></span></span></span></span>
مشکلات خواندن, برنامۀ ارزیابی اورتون گیلینگهام, روش دیداری- حرکتی کپارت
Reading disabilities, Everton-Gillingham assessment program, Kephart's visual-motor method
79
90
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1746-1&slc_lang=fa&sid=1
sekineh
motaharisadr
سکینه
مطهری صدر
motaharisekineh@YAHOO.COM
100319475328460015327
100319475328460015327
No
Exceptional education
اموزش وپرورش استثنایی
SAEED
Bakhtiarpour
سعید
بختیارپور
saeedb81@yahoo.com
100319475328460015328
100319475328460015328
Yes
Islamic Azad University of Ahvaz
دانشگاه ازاد اسلامی- واحد اهواز ، علوم وتحقیقات گروه روانشناسی واحد اهواز، دانشگاه ازاداسلامی ، اهواز،ایران،
ahmad
ramezani
احمد
رمضانی
ahmadaramezani@yahoo.com
100319475328460015329
100319475328460015329
No
Ministry of Education - Exceptional Research Institute
وزارت اموزش وپرورش -پژوهشکده استثنایی
parviz
Asgari
پرویز
عسگری
parvizaskari@yahoo.com,askari@yahoo.com
100319475328460015330
100319475328460015330
No
Islamic Azad University of Ahvaz
دانشگاه ازاد اسلامی- علوم وتحقیقات گروه روانشناسی واحد اهواز، دانشگاه ازاداسلامی ، اهواز،ایران