Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
16
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه میزان شیوع ناهنجاریهای ستون فقرات به منظور اصلاح برنامه تربیت بدنی دانشآموزان دختر 7-15 ساله کمتوان ذهنی و عادی
Comparison of the Prevalence of Vertebrate Abnormalities in 7-15 Years Old Girl Students with Intelectual Disability and Normal Students.
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazaninmso-ascii-font-family:times new roman;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ستون فقرات بهعنوان محور حرکتی بدن ممکن است به دلایل گوناگون در اعمال و فعالیتهای مختلف دچار صدمه و ناهنجاری گردد. هدف این پژوهش بررسی مقایسه میزان شیوع ناهنجاریهای ستون فقرات در دانشآموزان دختر 7-15 ساله کمتوان ذهنی و عادی شهر اراک است.<strong> روش</strong>: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در سال تحصیلی 1391-1392 روی دانشآموزان دختر استثنایی و عادی 7-15 ساله شهر اراک صورت گرفت. تعداد 69 نفر به صورت تصادفی از مدارس استثنایی و عادی انتخاب شدند. به منظور ارزیابی ناهنجاریهای بالاتنه از صفحه شطرنجی و آزمون نیویورک استفاده گردید. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که از بین میزان شیوع ناهنجاریها، ناهنجاریهای لگن مایل، لوردوز، کیفوز، شانه نابرابر، کجگردنی در بین دانشآموزان استثنایی و کمتوان ذهنی تعداد مبتلایان بیشتری گزارش شده است. اما با توجه به سطح معناداری به دست آمده، این میزان اختلاف معنیدار نیست. اما بین میزان شیوع عارضه اسکلیوز، در میان گروههای عادی و کمتوان ذهنی اختلاف معنیداری وجود دارد. <strong>نتیجهگیری</strong>: این پژوهش نشان داد دانشآموزان کمتوان ذهنی نسبت به همتایان عادی خود، دارای ناهنجاریهای بیشتری هستند و با شناسایی بهموقع ناهنجاریهای عضلانی اسکلتی در این افراد میتوان شاهد بهبود قدرت و استقامت عضلانی و کاهش ناهنجاریهای قامتی این گروه از افراد جامعه بود.</span></span></span><br>
<strong>Objective</strong>: Spine as the axis of the body may be subject to damages and abnormalities for various reasons and various activities. The aim of this study was to compare the prevalence of spinal abnormalities of mentally retarded 7-15 years old students with normal students in Arak. <strong>Method</strong>: This is a descriptive-analytical study conducted on the exceptional and normal 7-15 years old female students of Arak in the academic year of 2012-2013. Totally, 69 students were selected randomly from exceptional and regular schools. In order to evaluate the anomalies of the upper body, New York test was used. <strong>Results</strong>: The results of the analysis showed that the prevalence of malformations and abnormalities of pelvic obliquity, lordosis, kyphosis, uneven shoulders, tortikolis among exceptional students have been reported to be more common than among normal students, however, the difference is not statically significant. Meanwhile, there is a significant difference for the prevalence of scoliosis among normal and mentally retarded students. <strong>Conclusion</strong>: This study showed that the students with intellectual disability have more musculoskeletal disorders than the ordinary students and early detection of musculoskeletal disorders in these patients can be helpful for improving muscle strength and endurance and mitigating postural abnormalities in this group of people.<br>
دانشآموزان کمتوان ذهنی, دانشآموزان عادی, ناهنجاریهای عضلانی اسکلتی, ستون فقرات
Students with intellectual disability, Normal students, Musculoskeletal disorders, Spinal cord
25
34
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-122-1&slc_lang=fa&sid=1
lale
pooryamanesh
لاله
پوریامنش
butterfly.strong@yahoo.com
10031947532846005601
10031947532846005601
Yes
department of education
آموزش و پرورش
firoozeh
moradi
فیروزه
مرادی
firoozeh.moradi@yahoo.com
10031947532846005602
10031947532846005602
No
department of education
آموزش و پرورش