TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Sand Play Therapy on Social Skills, Anxiety, and Aggression in Children with Down Syndrome TT - اثربخشی شن بازی درمانی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان با نشانگان داون JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 19 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-938-fa.html Y1 - 2020 SP - 34 EP - 23 KW - Sand play therapy KW - Social skills KW - Anxiety KW - Aggression KW - Down syndrome. N2 - هدف: هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی شن بازی­درمانی بر مهارت‌های اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به نشانگان داون است. روش: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به نشانگان داونِ شهر کرمانشاه در سال 1396 بود که تحت حمایت اداره بهزیستی این شهر بودند. 30 کودک مبتلا به نشانگان داون با روش نمونه­گیری در دسترس در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل شرکت نکردند. جهت جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه مهارت اجتماعی (ماتسون، 1983)، پرسشنامه اضطراب کودکان (اسپنس، 1999) و پرسشنامه پرخاشگری (پرخاشگری باس و پری، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرم­افزار 21- SPSSانجام شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات مهارت اجتماعی و مؤلفه­های آن شامل مهارت اجتماعی مناسب، جسارت نامناسب، تکانشی/سرکشی، اطمینان زیاد به خود، و حسادت/گوشه­گیری وجود دارد (05/0>P). همچنین، بین میانگین نمرات پرخاشگری و اضطراب دو گروه در مرحله پس­آزمون تفاوت معناداری مشاهده گردید (05/0>P). نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در کنار سایر روش­های درمانی رفتاری می­توان از بازی­درمانی جهت افزایش مهارت اجتماعی و کاهش هیجانات منفی کودکان با نشانگان داون استفاده کرد. M3 ER -