RT - Journal Article T1 - Diagnostic Validity of the New Version of the Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale in Students with ADHD JF - Research-Institute-for-Education YR - 2019 JO - Research-Institute-for-Education VO - 18 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-833-fa.html SP - 15 EP - 28 K1 - Diagnostic validity K1 - validity K1 - attention-deficit/hyperactivity disorder K1 - new version of Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale K1 - exceptional measurement AB - هدف: این پژوهش با هدف بررسی روایی تشخیصی نسخه نوین هوش­آزمای تهران-استانفورد- بینه در دانش­آموزان با اختلال نقص‌توجه-بیش­فعالی صورت گرفته است. روش: در پژوهش حاضر 123 نفر از دانش­آموزان با اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران، کلینیک­های خصوصی با مجوز نظام روان­شناسی یا بهزیستی و مرکز پالایش بهداشت روانی کودکان بیمارستان هاجر انتخاب شدند و ضرایب اعتبار با استفاده از روش آلفای کرانباخ، دو نیمه‌کردن و آزمون-بازآزمون بررسی شد و خطای اندازه­گیری به‌دست آمد. ابزار اندازه­گیری نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه بود. همچنین، در راستای روایی تشخیصی از محور تمرکز استفاده گردید و ضریب حساسیت در زمینه تفسیر روایی تشخیصی محاسبه شد. یافته­ها: یافته­های روان­سنجی نشان داد که ابزار مزبور، از روایی و اعتبار مطلوبی در دانش­آموزان با اختلال نقص‌توجه- بیش­فعالی برخوردار است. نتیجه­گیری: در نتیجه می­توان مطرح نمود که از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه می­توان به­عنوان ابزاری معتبر و روا برای غربالگری، تشخیص و شناسایی اختلال نقص‌توجه-بیش­فعالی استفاده کرد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-833-fa.html M3 ER -