RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Group Reality Therapy on Irrational Beliefs, Psychological Hardiness, and Academic Achievement of Students with Exceptional Talents JF - Research-Institute-for-Education YR - 2019 JO - Research-Institute-for-Education VO - 19 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-869-fa.html SP - 95 EP - 108 K1 - Group reality therapy K1 - irrational beliefs K1 - psychological hardiness K1 - academic achievement K1 - students with exceptional talents AB - هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمایش اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان انجام شد. روش: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل به همراه پیگیری شش‌ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر با استعداد درخشان مقطع متوسطه دوم شهرکرد بوده است. جهت اجرای پژوهش، تعداد 40 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس جهت ارزیابی پیش‌آزمون و قبل از اجرای مداخله، دانش‌آموزان پرسش‌نامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) و مقیاس سرسختی روان‌شناختی کوباسا (1990) را تکمیل نمودند و معدل‌های آنان نیز یادداشت شد. در مرحله بعد برای گروه آزمایش 8 جلسه واقعیت‌درمانی گروهی به اجرا درآمد. پس از انجام مداخله نیز پرسش‌نامه مذکور در مراحل پس‌آزمون و پیگیری توسط دانش‌آموزان تکمیل گردید. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که واقعیت‌درمانی گروهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی، افزایش سرسختی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر با استعدادهای درخشان در دوره دوم متوسطه مؤثر بوده است (05/0< p). این اثر در طول پیگیری شش‌ماهه همچنان ماندگار بوده است. نتیجه‌گیری: واقعیت‌درمانی گروهی می‌تواند به‌عنوان روشی مناسب به‌منظور بهبود وضعیت روان‌شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان استفاده شود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-869-fa.html M3 ER -