TY - JOUR T1 - Investigate the effectiveness of the executive functions training program on Sluggish Cognitive Tempo TT - بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر ضرب آهنگ شناختی کند JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 21 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-1290-fa.html Y1 - 2021 SP - 77 EP - 88 KW - Executive functions KW - Sluggish cognitive tempo KW - Educational program N2 - هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه کارکردهای اجرایی و بررسی تأثیر آن بر عملکرد دانش‌آموزان دارای این اختلال انجام شده است. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. بسته آموزشی طراحی‌شده شامل 14 جلسه بود که در آن 4 مهارت (حافظه کاری، بازداری، انعطاف‌پذیری و آموزش توجه) آموزش داده می‌شد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان 8 تا 10 ساله تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند و پرسشنامه ضرب‌آهنگ شناختی کند (SCT) به‌وسیله والدین هر دو گروه تکمیل شد. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه آزمایش به مدت چهارده جلسۀ آموزش شدند و دوباره پس‌آزمون اجرا شد و داده‌های به‌دست‌آمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: اطلاعات به‌دست‌آمده نشان‌دهنده تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پس‌آزمون ضرب‌آهنگ شناختی کند (SCT) بعد از تعدیل تأثیر نمره پیش‌آزمون می‌باشد (P<01). نتیجه‌گیری: بر‌اساس این پژوهش می‌توان مطرح کرد که با ارتقای کارکردهای اجرایی می‌توان نشانه‌های اختلال ضرب‌آهنگ شناختی کند را کاهش داد. M3 ER -