RT - Journal Article T1 - Evaluation of the Effectiveness of Integrated Inclusive Education and its Promotion Strategies JF - Research-Institute-for-Education YR - 2020 JO - Research-Institute-for-Education VO - 19 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-814-fa.html SP - 130 EP - 119 K1 - Integrated education K1 - inclusive education K1 - integrated inclusive education K1 - students with special needs AB - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ‌تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن از دیدگاه معلمان شهر زنجان می­ باشد. روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمع­ آوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل 95 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در شهر زنجان می­ باشند که به صورت تلفیقی با سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند و از بین آن­ها با استفاده از جدول مورگان تعداد 78 نفر نمونه بصورت تصادفی طبقه­ ای بر اساس نوع معلولیت انتخاب شدند و دیدگاه معلمان آن­ها نسبت به آموزش تلفیقی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه بود که بر اساس اهداف آموزش تلفیقی فراگیر طراحی گردید و روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی کل آن نیز 90/0 بدست آمد. یافته­ ها: با تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی، یافته­ ها نشان داد که میزان تحقق اهداف آموزش تلفیقی در اهداف مختلف بالاتر از میانگین فرضی می‌باشد. متغیرهای مقطع و پایه تحصیلی و شدت و نوع معلولیت ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی نداشتند اما سه متغیر جنسیت، نگرش معلمان به آموزش تلفیقی و نقش معلم رابط، ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی داشتند که در بین آن­ها نگرش معلمان از توان پیش ­بینی نیز برخوردار بود. نتیجه­ گیری: بر طبق یافته­ ها آموزش تلفیقی اثربخش بوده و راهبردهایی چون تغییر نگرش معلمان به آموزش تلفیقی فراگیر، استفاده از معلم رابط، ارایه آموزش­های جبرانی توسط معلمان، کاهش تعداد دانش ­آموزان در کلاس درس و تجهیز مدارس با امکانات مناسب می توانند موجب ارتقای آموزش تلفیقی فراگیر گردند. LA eng UL http://joec.ir/article-1-814-fa.html M3 ER -