TY - JOUR T1 - An investigation and comparison of lexical knowledge of deaf and hearing children TT - بررسی و مقایسۀ دانش واژگانی کودکان ناشنوا و شنوا JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 19 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-770-fa.html Y1 - 2019 SP - 49 EP - 58 KW - Key words: lexical knowledge KW - lexical decision test KW - use decision test KW - reading comprehension KW - deafness N2 - هدف: پژوهش حاضر، دانش واژگانی خوانداری کودکان ناشنوای عمیق در دو گروه 9-10 و 10-11 ساله را با دو گروه از کودکان شنوای 9-10 و 10-11 سالۀ همتای زبانی آن‌ها در مدرسه باغچه­بان شهر ایلام مورد مقایسه و بررسی قرار می‌دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه­ای می باشد. عملکرد 16 دانش‌آموز پسر ناشنوای 9-11 ساله و 16 دانش‌آموز پسر شنوای 9-11 ساله در آزمون دانش واژگانی که مشتمل بر دو زیر آزمون تشخیص واژگانی و کاربرد واژگانی است[B1] ، مورد بررسی و [B2] مقایسه قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که عملکرد آزمودنی‌های شنوا در هر دو گروه سنی در مقایسه با عملکرد کودکان ناشنوای همتای آن‌ها در هر دو آزمون تشخیص واژگانی [B3] (p≤0/05) و کاربرد واژگانی (p≤0/05) [B4] به طور معنی‌داری بهتر بود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان شنوا نه‌تنها واژه‌های کمتری می‌دانند بلکه عمق دانش‌ آن‌ها نسبت به این واژه‌ها نیز کمتر است. علاوه‌براین، مقایسه دو آزمون نشان‌دهنده کارامدی تکلیف تشخیص واژگانی به‌عنوان ابزاری جهت سنجش دانش معنایی واژگانی است. M3 ER -