RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Captain's Log Cognitive Software on Visual-Spatial Perception of Students with Specific Learning Disorders JF - Research-Institute-for-Education YR - 2019 JO - Research-Institute-for-Education VO - 19 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-749-fa.html SP - 5 EP - 14 K1 - Cognitive software K1 - visual-spatial perception K1 - specific learning disorders K1 - Captain's Log AB - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادارک دیداری–فضایی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری بود. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395 به مراکز آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آنها به روش در دسترس 24 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره (کنترل و آزمایش) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش در طی دوازده جلسه تحت آموزش نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از آزمون هوشی تهران-استنفورد بینه برای اندازه‌گیری ادراک دیداری فضایی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده­ها: داده‌های پژوهش از طریق آزمون‌های تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که تأثیر اجرای نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری 1/81 درصد (01/0>p)، بر ادراک دیداری-فضایی کلامی 8/59 درصد (01/0>p) و بر حافظه ادراک دیداری-فضایی غیرکلامی 7/36 درصد (01/0>p) بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به مزایای نرم‌افزار کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود که استفاده از این نرم افزار به معلمان دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری آموزش داده شود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-749-fa.html M3 ER -