TY - JOUR T1 - Efficacy of emotional regulation over attention deficit / hyperactivity disorder In 7-14 years old Children TT - بررسی اثر بخشی کنترل تنظیم هیجان بر علائم کم‌توجهی، بیش فعالی در کودکان7-14 ساله JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 18 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-779-fa.html Y1 - 2019 SP - 101 EP - 116 KW - Key word: emotional regulation KW - attention deficit - hyperactivity disorder. N2 - هدف: در این پژوهش اثربخشی تنظیم هیجان در درمان علائم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بررسی شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پژوهشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود.که با بهره گیری از نمونه گیری در دسترس 30 نفراز کودکان 7 تا 14 ساله دارای اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مراجعه کننده به کلینیک خصوصی روان‌پزشکی کودکان در شهر تهران بعد از تشخیص فوق تخصص روان‌پزشکی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) و آزمون بررسی عملکرد دیداری. شرایط ورود در این پژوهش داشتن بهره هوشی بالاتر از 90 ، داشتن اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و ملاک خروج داشتن اختلال طیف اتیسم و عدم مصرف ریتالین در زمان مداخله بود که بدین منظور از تمام کودکان تست ریون و پرسشنامه مرضی کودکان (فرم والدین) به‌عمل آمد. آزمون عملکرد دیداری و شنیداری قبل و پس از مداخله انجام شد و آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش ارایه شد. برای تحلیل داده‏ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون استنباطی تی برای گروه‌های همبسته استفاده شد. یافته‌ها: میانگین‌های مربـوط به خرده‌مقیاس‌های توجه (گوش به زنگی دیداری و تمرکز دیداری و سرعت عمل دیداری) و مقیاس‌های مربوط به حیطه‌های بازداری (بازداری پاسخ شنیداری ودیداری، ثبات پاسخ شنیداری و دیداری و مداومت دیداری) پس از مداخله درمانی بیشتر از پیش‌آزمون بود، ولی تفاوت معنی‌دارنبود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پـژوهش، نشان داد که تنظیم هیجان باعث افزایش توجه در حیطه دیداری و بازداری پاسخ (شنیداری ودیداری) در افـراد دارای نقص‌توجه- بیش‌فعالی گردید.علی ارغم افزایش میانگین ها اما این تفاوت معنادارنمی باشد. M3 ER -