AU - Jafari, Asghar TI - Psychometric Properties of The Revised Version Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale in Diagnosis Children with Specific Learning Disability PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 20 VI - 1 IP - 1 4099 - http://joec.ir/article-1-713-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-713-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 1 AB  - هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی - زمینه‌یابی است. جامعۀ پژوهش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه و دانش‌آموزان عادی پایه‌های اول تا سوم دورۀ ابتدایی را در شهرستان ماکو نشان می‌دهد که به روش نمونه‌گیری هدفمند، 50 دانش‌آموز با اختلال یادگیری و 50 دانش‌آموز عادی نیز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین دانش‌آموزان همتا انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نسخۀ پنجم هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه (2008م.) جمع‌آوری و با آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل‌های روان‌سنجی مرتبط با اعتبار و روایی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که این آزمون برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری از ویژگی‌های روان‌سنجی، شامل تجانس‌درونی، ضریب ثبات، روایی‌تشخیصی و روایی ملاکی مطلوبی برخوردار است. خرده‌آزمون‌های حافظۀ فعال کلامی، دانش غیرکلامی، دانش کلامی، استدلال سیال غیرکلامی و حافظۀ فعال غیرکلامی روایی‌تشخیصی مطلوبی دارند و حافظۀ فعال و دانش در تشخیص اختلال یادگیری ویژه از عوامل قطعی محسوب می شوند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش شواهدی را نشان می‌دهد که نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه ابزار مناسبی برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری ویژه است. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص دقیق و معتبر اختلال از این ابزار استفاده شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 129 PT - Research YR - 2020