%0 Journal Article %A Kamarzarin, Hamid %A Mardookhi, Mohammad saeed %A Karimi, Roholah %T The Effect of Cognitive Rehabilitation on Selective Attention and Executive Functions of Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder %J Journal of Exceptional Children %V 18 %N 3 %U http://joec.ir/article-1-705-fa.html %R %D 2019 %K Attention-deficit/hyperactivity, executive functions, selective attention, cognitive rehabilitation, %X هدف: در این پژوهش تأثیر توانبخشی شناختی بر ارتقای توجه انتخابی و عملکردهای اجرایی دانش­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی مورد بررسی قرار گرفت. روش: مطالعه حاضر مطالعه­ای نیمه آزمایشی با ساختار پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل است که در آن تعداد 26 کودک 7 تا 13 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی، پس از تشخیص اختلال، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده بسته درمان توانبخشی شناختی پارس برای ترمیم توجه و عملکردهای اجرایی، آزمون استروپ برای ارزیابی توجه انتخابی، آزمون ویسکانسین برای ارزیابی عملکردهای اجرایی و مقیاس مشکلات رفتاری کانرز فرم والدین و معلم برای تشخیص اختلال نقص توجه–بیش­فعالی بودند. مداخلات ترمیم شناختی در 10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد و داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیری به کمک نرم­افزار SPSS (نسخه 22) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی بر توجه انتخابی و عملکردهای اجرایی دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه-بیش­ فعالی مؤثر بوده است (سطح معنی­داری 05/0=α و 01/0=α). نتیجه گیری: می­توان این‌گونه نتیجه­ گیری کرد که برنامه توانبخشی شناختی پارس در افزایش توجه انتخابی و عملکردهای اجرایی دانش ­آموزان با اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی مؤثر بوده است و می­توان از این روش برای بهبود توجه انتخابی و عملکردهای اجرایی دانش­آموزان با اختلال نقص توجه-بیش ­فعالی استفاده کرد. %> http://joec.ir/article-1-705-fa.pdf %P 77-90 %& 77 %! %9 Research %L A-10-598-1 %+ %G eng %@ 1682-6612 %[ 2019