%0 Journal Article %T The Effectiveness of Group Mindfulness Training on the Psychological Well-being and Emotion Regulation and Resiliency of Primary -School Children with Intellectual Disability in in Isfahan %J Journal of Exceptional Children %V 18 %N 3 %U http://joec.ir/article-1-703-fa.html %R %D 2019 %K Mindfulness, psychological well-being, emotion regulation, resiliency, mothers of children with intellectual disability, %X هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی ، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش دارای رویکردی کاربردی با روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. 60 نفر از مادران کودکان کم‌توان ذهنی به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش، کنترل و خنثی (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایش مداخله آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های تاب‌آوری، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روان‌شناختی بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش ذهن‌آگاهی بر کلیه ابعاد بهزیستی روان‌شناختی ، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران کودکان کم‌توان ذهنی از لحاظ آماری معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان و تاب‌آوری مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی تأثیر داشته و می‌توان از این شیوه برای کمک به بهداشت و سلامت روانی والدین استفاده نمود. %> http://joec.ir/article-1-703-fa.pdf %P 105-116 %& 105 %! %9 Research %L A-10-588-1 %+ %G eng %@ 1682-6612 %[ 2019