%0 Journal Article %A Sadeghi Sayyah, ali %T Designing Guideline of Developing Functional Reading Texts for Mentally Retarded Students in Primary School %J Journal of Exceptional Children %V 20 %N 4 %U http://joec.ir/article-1-660-fa.html %R %D 2021 %K functional reading texts, mentally retarded students, primary school, %X هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته­ گام در دوره‌ ابتدایی می­ باشد. روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانش‌آموزان دبستانی آهسته­ گام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانش­آموزان آهسته­گام که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند‌. به منظور جمع ­آوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیازسنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و درصد) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تحقیق نشان داد متون خواندن کاربردی مورد نیاز برای دانش‌آموزان آهسته گام شامل شش مؤلفه‌، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های بهداشت شخصی، مهارت‌های غذا خوردن، مهارت‌های لباس پوشیدن و مهارت‌های زندگی مستقل است. مهارت‌های شناسایی‌شده به ترتیب اهمیت قرار گرفتن­شان در متون خواندن کاربردی به سه دسته مهارت‌های الزامی، مهارت‌های انتخابی و مهارت‌های اختیاری تقسیم شدند. نتیجه­ گیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط می‌شود هرچه متون خواندنی که به دانش­آموزان آهسته­ گام آموزش داده می ­شود کاربردی­تر باشد، یعنی دانش­ آموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیت ­های اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود می­ یابد. %> http://joec.ir/article-1-660-fa.pdf %P 132-119 %& 132 %! %9 Research %L A-10-530-1 %+ College of Humanities and Social Sciences, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran %G eng %@ 1682-6612 %[ 2021