TY - JOUR T1 - The Effects of Spiritual Intelligence Training on Resiliency in Mothers of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder TT - اثربخشی آموزش هوش معنوی بر تاب‌آوری مادرانِ کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 18 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-644-fa.html Y1 - 2018 SP - 109 EP - 118 KW - Mothers of children with ADHD KW - Resiliency KW - Spiritual intelligence N2 - هدف: تحمل و تاب­آوری هنگام رویارویی با مشکلات متعددی که مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی با آن روبه‌رو هستند، در سلامت آن‌ها و فرزندانشان نقش بسیار مهمی ایفا می­کند و شناسایی روش­های آموزشی که بتواند این توانایی­ها را در آن‌ها ارتقا بخشد، بسیار ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان تاب­آوری مادران کودکان دارای اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه‌تجربی است، تعداد 30 نفر از مادرانی که به مراکز خصوصی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، به‌صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­های هر دو گروه از نظر تاب­آوری مورد سنجش پیش­آزمون و پس­آزمون قرار گرفتند و گروه آزمایش فقط تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت. داده­های آزمون­ها به روش تحلیل­ کوواریانس بررسی شد. یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش هوش معنوی موجب افزایش نمرۀ آزمودنی­های گروه آزمایش در مقیاس تاب­آوری شد. همچنین، تفاوت میانگین نمرۀ تاب‌آوری در پس­آزمون دو گروه کنترل و آزمایش در سطح (001/ 0 (p= معنی­دار بود. نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که با آموزش هوش معنوی در گروه آزمایش، نمرۀ افراد در متغیر تاب­آوری افزایش یافته است و آموزش هوش معنوی بر ارتقای تاب­آوری مادران کودکان کم‌توجه/ بیش‌فعال مؤثر بوده است. M3 ER -