TY - JOUR T1 - The Relationship of Acceptance and Action and Prospects for the Future with Psychological Flexibility and Adaptation in Mothers of Children with Intellectual Disability TT - بررسی رابطه پذیرش و عمل و چشم انداز زمان آینده با انعطاف پذیری روانشناختی و سازگاری در مادران کودکان کم توان ذهنی JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 19 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-673-fa.html Y1 - 2019 SP - 81 EP - 94 KW - Intellectual disability KW - Acceptance and action KW - Prospects for the future KW - Flexibility KW - Adaptation N2 - هدف: توجه به سازگاری و بررسی عوامل مؤثر بر آن، برای ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط والد و فرزندی به ویژه در مادران کودکان کم‌توان ذهنی حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه پذیرش و عمل و چشم‌انداز زمان آینده با انعطاف‌‌پذیری روان‌شناختی و سازگاری در مادران کودکان کم‌توان ذهنی است. روش: این مطالعه از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی بر تحلیل مسیر است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 12 تا 16 ساله در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال 95-96 بود. نمونه شامل مادران 217 کودک کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با روش تحلیل مسیر که شامل مجموعه‌ای از معادلات رگرسیونی است و با استفاده از نرم افزار لیزرل بررسی شدند. یافته‌ها: با بررسی شاخص‌های برازندگی و با توجه به اینکه مقدار 08/0RMSEA < و 08/0 SRMR < است، می‌توان برازش مدل را مطلوب دانست. همچنین در سایر شاخص‌ها از جمله (NNF NFI، NNFI ،CFI ،RFI، IFI) نتایج بیشتر از 9/0 است که حاکی از برازش قابل قبول مدل است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان گفت که چشم‌انداز زمان آینده و پذیرش و عمل هم مستقیم هم ‌غیرمستقیم باعث افزایش سازگاری در مادران کودکان کم‌توان ذهنی می‌شود. لذا می‌توان گفت که مادران کودکان کم‌توان ذهنی با توجه به میزان پذیرش و عمل و انعطاف‌‌پذیری روان‌شناختی در سازگاری متفاوتند و با اعمال مداخلاتی برای ارتقای این متغیرها می‌توان به افزایش سازگاری در مادران کودکان کم‌توان ذهنی کمک کرد. M3 ER -