TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Computerized Cognitive Training on the Attention Functions of Students with Dyslexia TT - مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست و راست دست JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 17 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-580-fa.html Y1 - 2018 SP - 73 EP - 84 KW - functions of attention KW - Cognetive Training KW - Reading and Dyslexia Test KW - Stroop Test N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی است. روش: طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری نارساخوانی کلاس‌های دوم تا پنجم ابتدایی است که در سال تحصیلی 1392-1393 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 60 دانش‌آموز انتخاب و در 4 گروه، آزمایش (چپ دست و راست دست) و کنترل (چپ دست و راست دست) به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای، نرم‌افزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسش‌نامه دست برتری چاپمن بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، هردو گروه چپ دست و راست دست پس از اجرای نرم‌افزار توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌ای در هر دو گروه آزمایش، زیرمقیاس‌های کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به‌طور معنی‌داری بهبود یافت. همچنین نتایج نشان داد که مداخله اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای سبب بهبود بیشتر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست نسبت به راست دست شد. نتیجه‌گیری: از توان‌بخشی شناختی یارانه‌ای می‌توان جهت بهبود کارکردهای توجه در دانش‌آموزان نارساخوان استفاده کرد و انعطاف‌پذیری شناختی در افراد چپ دست بیشتر از افراد راست‌دست است. M3 ER -