TY - JOUR T1 - Modern Presentations of ADHD in Terms of Frequency Bands in Quntitiative Electroencephalography (QEEG): The Modern Theoretical Approach TT - نمودهای جدید اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی در آیینۀ باندهای فرکانسی الکتروانسفالوگرافی کمّی: رویکرد نظری معاصر JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 17 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-532-fa.html Y1 - 2018 SP - 49 EP - 64 KW - ADHD KW - Quntitiative electroencephalography (QEEG) KW - Subtype I KW - Subtype II KW - Subtype III KW - Subtype IV N2 - هدف: هدف این پژوهش، بررسی مروری نمودهای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی براساس باندهای فرکانسی الکتروانسفالوگرافی کمّی بود. روش: در این مطالعه، به منظور تعیین تفاوت رویکردهای نظری نوین در تشخیص و طبقه‌بندی اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی از روش تحلیلی و تفسیری استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل نظری نشان داد که در یک دهۀ اخیر، مطالعات متمرکز بر فعالیت مغز افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی رو به گسترش بوده است و به‌رغم اینکه دی‌اس‌ام-5 سه فنوتیپ بالینی اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی شامل مشکلات توجهی، نوع بیش‌فعالی/ تکانشگری و نوع ترکیبی را مشخص کرده است، با این حال، یک طبقه‌بندی طیفی الکتروانسفالوگرافی کمّی از جمعیت اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی پدید آمده است. این طبقه‌بندی چهار زیرگروه اصلی را دربرمی‌گیرد: زیرگروه اول (افزایش نابهنجار طیف فرکانسی دلتا-تتا در قسمت مرکز یا سنترال- فرونتال)، زیرگروه دوم (افزایش نابهنجار ریتم تتا در قسمت میانی فرونتال)، زیرگروه سوم (افزایش نابهنجار فعالیت بتا در قسمت فرونتال) و زیرگروه چهارم (فعالیت بسیار زیاد و افراطی آلفا در کانال‌های فرونتال، مرکزی و پسین). نتیجه‌گیری: هرچند، شواهد پژوهشی به‌طور غیرمستقیم، مؤید این طبقه‌بندی است، اما تحکیم آن در نظام‌های تشخیصی نیازمند مطالعات دامنه‌دار است که در مرور حاضر، تصریح مبانی نظری و عملی این رویکرد، مورد امعان نظر قرار گرفته است. M3 ER -