TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 17 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/3/01 TI - The Impact of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) and Phonological Awareness Training on the Auditory Function of Working Memory in Children with Dyslexia TT - تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه و آموزش آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد بعد شنیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان N2 - هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه روی بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری در ناحیه قشر پیش‌پیشانی خلفی جانبی انجام شد. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون/پس‌آزمون با گروه پلاسیبو و انتساب تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 20 دانش‌آموز پسر نارساخوان 8 تا 10 ساله بود که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. دو نوع تحریک آندی و ساختگی با شدت جریان 5/1 میلی‌آمپر به مدت 20 دقیقه و 15 دقیقه آموزش آگاهی واج‌شناختی در مورد 20 نفر شرکت‌کننده طی 10 جلسه ارائه گردید. شرکت‌کنندگان قبل و بعد از تحریک با تکلیف ان‌بک‌، مورد سنجش قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تحریک آندی تأثیر معناداری در بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری نسبت به گروه تحریک ساختگی دارد. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحریک آندی سبب افزایش عملکرد فرد در تکلیف مربوط به حافظه کاری شنیداری و بهبود آن شده است. SP - 37 EP - 48 AU - Bayat Mokhtari, Leila AU - Agha Yousefi, Ali Reza AU - Zare, Hossein AU - Nejati, Vahid AD - Payam Noor University KW - Transcranial direct current stimulation (TDCS) KW - Dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) KW - Working memory KW - N-back task UR - http://joec.ir/article-1-523-fa.html ER -