TY - JOUR T1 - Comparison of the Effectiveness of Filial Therapy and Barkley's Parent Training Program in Reducing the Symptoms of Anxiety and ADHD in Children TT - مقایسه اثربخشی فیلیال‌تراپی و روش والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/بیش‌فعالی کودکان JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 17 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-447-fa.html Y1 - 2018 SP - 111 EP - 120 KW - Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) KW - Anxiety KW - Filial therapy KW - Barkley's Parent Training Program N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی فیلیال‌تراپی با شیوه والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/بیش‌فعالی کودکان 7 تا 12 سال صورت گرفته است. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با استفاده از گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی ساکن در منطقه 4 اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها پس از مصاحبه تشخیصی تعداد 45 نفر انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در 3 گروه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه علائم نقص توجه/ بیش‌فعالی سواری (1391) و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1987) بود. یافته‌ها: نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد دو روش درمانی فیلیال‌تراپی و شیوه والدگری بارکلی بر علائم نقص توجه/بیش‌فعالی و نیز اضطراب کودکان مؤثر است، ولی بین اثربخشی دو روش درمانی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتایج مقایسه زوجی نیز نشان داد که فیلیال‌تراپی و روش والدگری بارکلی بر علائم نقص توجه/بیش‌فعالی و اضطراب مؤثر بوده‌اند؛ ولی بین دو روش تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: می‌توان از فیلیال‌تراپی و روش والدگری بارکلی به‌عنوان درمان مکمل برای رفع اضطراب و علائم نقص توجه/ بیش‌فعالی استفاده کرد. M3 ER -